Dziewięć autobusów marki MAN Lion’s City z silnikami diesla, spełniającymi normy europejskie, we wtorek (15 listopada) wyruszyło w trasę po ostrowieckich ulicach. To kolejne, nowe, ekologiczne pojazdy. Przypomnijmy, pod koniec października do dyspozycji pasażerów oddano hybrydowe Solarisy.
Jak podkreśla Jarosław Kateusz, prezes MZK – teraz na 22 pojazdy po mieście jeździ 15 nowoczesnych autobusów. W styczniu tabor zostanie całkowicie wymieniony, a stare pojazdy nadają się w większości do kasacji. Mówi, że to ważny moment dla spółki.
– Te autobusy posiadają 29 miejsc siedzących, ogółem są w każdym 92 miejsca. Pojazdy są w pełni klimatyzowane, mają monitoring, dla kierowców system antynapadowy i antyzderzeniowy. Wyposażone są tak, jak nowe Solarisy – dodaje Jarosław Kateusz.
Pojazdy MAN mają 12 metrów długości. Jak mówi Stanisław Choinka, dyrektor ds. technicznych w MZK – do tej pory spółka dysponowała wyłącznie autobusami z normami euro3 i euro4, które paliły ok. 40 litrów na 100 km. Z góry widać już duże oszczędności w zużyciu paliwa.
– Pojazd wyposażony jest w silnik o pojemności 9 tys. centymetrów sześciennych. Ma system „start stop”, który pozwala rozłączać silnik przy zatrzymywaniu się przed pasami lub skrzyżowaniem. Daje to efekt ekologiczny. Norma w mieście ma wynosić ok. 31 litrów paliwa na 100 km – dodaje Stanisław Choinka.
– Zdywersyfikowaliśmy zasilanie autobusów, dzisiaj wyjeżdżają diesle z normą euro6. Uzależniamy się od różnych nośników paliwa – dodaje prezydent i zaznacza, że dziś w Warszawie gmina podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup kolejnych elektrycznych autobusów o długości 8,5 metra.
Pod koniec stycznia ostrowieckie MZK ma dysponować 23 ekologicznymi pojazdami.