Coraz bliżej do rozpoczęcia długo oczekiwanej i bardzo ważnej inwestycji budowy drogi krajowej S 74 przez Kielce. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła w piątek (25 listopada) odwołania złożone przez firmy, które starały się o kontrakt na budowę ekspersówki.
Małgorzata Pawelec-Buras rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że komisja przetargowa dokonała wyboru oferty jeszcze we wrześniu. Jednak dwukrotnie inni wykonawcy, uczestniczący w przetargu odwoływali się od wyboru oferty. Krajowa Izba Odwoławcza ostatecznie oddaliła ich wnioski.
– Kolejnym krokiem przed podpisaniem umowy z wykonawcą będzie standardowa kontrola całej procedury przez Urząd Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu będzie można ustalić termin podpisania umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą – dodaje.
Wartość przebudowy prawie pięciokilometrowego odcinka drogi S74 przez Kielce to ponad 713 mln zł. Trasa ekspresowa od węzła Kielce Zachód, do Węzła Kielce Bocianek, połączy wschodnią i zachodnią część miasta i zdecydowanie usprawni ruch tranzytowy przez stolicę województwa świętokrzyskiego.
Po podpisaniu umowy wykonawca może przystąpić do robót budowlanych. Te rozpoczną się nieprędko, ponieważ samo uzyskanie pozwolenia może trwać nawet 17 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Przejazd przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w województwie podkarpackim.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Nowy odcinek będzie można pokonać w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek.