Łącznica w Czarncy, czyli nowa linia kolejowa mająca ułatwić podróż z Kielc w kierunku Warszawy i północy Polski, jest już gotowa. W grudniu mają pojechać nią pociągi, ale nie pasażerskie.
Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe informuje, że budowa linii kolejowej została zakończona. W tym tygodniu mają obyć się odbiory eksploatacyjne łącznicy w Czarncy polegające między innymi na przetestowaniu systemów sterowania ruchem kolejowym. Dodaje, że pierwsze pociągi mają pojechać łącznicą kolejową jeszcze w grudniu. Nie będą to jednak składy pasażerskie, a towarowe. Kolejarze zakładali wprawdzie, że w momencie wprowadzenia rozkładu jazdy na 2023 rok (wejdzie w życie 11 grudnia br.) uda się uruchomić połączenia pasażerskie, ale w rozkładach jazdy spółek POLREGIO i PKP Intercity na próżno szukać pociągów przez łącznicę.
Piotr Hamarnik zapewnia jednak, że nowa trasa kolejowa jest w pełni gotowa i za kilka dni będą mogły nią jeździć zarówno pociągi towarowe, jak i pasażerskie.
Anna Grzela, dyrektor Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, powiedziała Radiu Kielce, że pociągi spółki POLREGIO przez łącznicę zaczną kursować w marcu lub czerwcu przyszłego roku. Wówczas będą bowiem wprowadzane korekty rozkładu jazdy.
– Zakładamy, że pociągi jeżdżące z Kielc do Włoszczowy będą docierały do Włoszczowy Północ. Ponadto przez łącznicę w Czarncy, a dzięki temu przez Włoszczowę i Włoszczowę Północ, kursować będą pociągi regionalne z Kielc do Częstochowy – mówi Anna Grzela. – Połączeń z Kielc przez łącznicę do Łodzi na razie nie rozważamy. Przede wszystkim z powodu znaczącego wzrostu kosztów uruchamiania połączeń kolejowych – dodaje.
Dzięki łącznicy przejazd z Kielc do Warszawy przez Włoszczowę Północ ma być o ponad pół godziny krótszy, niż przez Skarżysko i Radom. Pociągi mają jechać z Kielc do stolicy 2 godziny i 10 minut.
Łącznica w Czarncy ma ponad trzy kilometry długości. Nową, zelektryfikowaną linią kolejową, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 100 km/godz. Jej budowa kosztowała ponad 53,5 mln zł.