Dzisiaj (środa, 21 grudnia) udostępniona do ruchu została droga ekspresowa S6 między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack.
Nowy, ponad 40-kilometrowy odcinek ekspresowej „szóstki” ułatwi podróżowanie po województwie pomorskim oraz dojazd na Środkowe Pomorze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że kierowcy jadąc między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonają tę trasę w ok. 25 minut zamiast dotychczasowych 75 minut.
Budowa drogi ekspresowej S6 była podzielona na trzy odcinki: Bożepole Wielkie – Luzino (10 km), Luzino – Szemud (10 km) i Szemud – Gdynia/Obwodnica Trójmiasta (22 km). Najbardziej obciążony ruchem odcinek – między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem – ma po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Ponadto w ramach inwestycji Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone – Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. W styczniu zostaną udostępnione dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kamieniu (po jednym dla każdego kierunku), na których będą parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci, a docelowo stacje paliw i punkty gastronomiczne.
Koszt budowy nowego odcinka trasy S6 wyniósł ponad 2,1 mld zł.
Budowa S6 między Szczecinem i Gdańskiem
Przebudowa drogi krajowej nr 6 między Szczecinem a Gdańskiem do parametrów trasy ekspresowej trwa od 2015 roku. Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać z blisko 130-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin.
Umowy na realizację brakujących odcinków S6 w województwie pomorskim, łącznie z obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej, zostały podpisane w ubiegłym roku. Zakończenie realizacji tych fragmentów trasy S6 planowane jest w 2025 roku. W tym samym roku ma się zakończyć budowa dwóch ostatnich odcinków S6 w województwie zachodniopomorskim: Koszalin – Sławno oraz Sławno – Słupsk.
Wówczas biegnąca wzdłuż wybrzeża bałtyckiego trasa ekspresowa S6 Szczecin – Gdańsk (ok. 300 km długości) powinna być w pełni ekspresowa.
Nowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
W listopadzie br. rozpoczęła się natomiast budowa odcinka drogi ekspresowej S6 między Chwaszczynem a Żukowem. Nowa trasa połączy się na węźle Chwaszczyno z „ekspresówką” między Gdynią a Bożympolem Wielkim (S6), która właśnie została oddana do ruchu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta (trasa S6). Dzięki niej łatwiejszy będzie przejazd od strony autostrady A1 i drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, np. Lęborka, Słupska i Koszalina.
Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno – Gdańsk Południe, gdzie połączy się z trasą S7 w kierunku Warszawy, kierowcy mają pojechać w 2025 r. Budowa nowej trasy będzie kosztować ponad 2 mld zł.