Dwie gry komputerowe wejdą do podstawy programowej w szkołach. Wydawcą jednej z nich jest Instytut Pamięci Narodowej. Dorota Koczwańska-Kalita naczelnik kieleckiej delegatury IPN mówi, że chodzi o „Grę Szyfrów”. To pierwszoosobowa gra z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami. Wprowadza użytkownika w świat wojny polsko-bolszewickiej, która wpłynęła na losy Europy.
Fabuła rozpoczyna się jesienią 1920 r., kiedy toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową. Jak tłumaczy Dorota Koczwańska-Kalita, taki sposób przekazywania wiedzy jest skuteczny i zwiększa prawdopodobieństwo, że młodzi ludzie mocniej zainteresują się przeszłością naszego kraju.
– Gry w Internecie są bardzo popularne, więc IPN wychodzi naprzeciw potrzebom młodych ludzi, którzy realizują swoje pasje, związane z różnymi dziedzinami wiedzy. Historia jest bardzo ważnym elementem naszej rzeczywistości – mówi naczelnik kieleckiej delegatury. Gra Szyfrów dostępna jest za darmo na platformie Steam.
Druga gra to „This War of Mine”. Wydało ją warszawskie 11 bit studios. Gracz steruje grupą cywili podczas II wojny światowej, a jego zadaniem jest przetrwać. Wymaga to trudnych moralnie decyzji. Gra jest rekomendowana jako tytuł wspomagający nauczanie języka polskiego. Resort edukacji przygotował dopasowany do gry scenariusz lekcji, a samą produkcję udostępnia za darmo.
Dorota Koczwańska-Kalita podkreśla, że obie gry oprócz przekazywania wiedzy prowokują również do dyskusji. – Edukacja to także wychowanie poprzez różne narzędzia i właśnie te gry to narządzie, które ma być impulsem do dyskusji na temat historii, jak historia wpływa na nasze życie, dlaczego jest ważna – tłumaczy naczelnik kieleckiego IPN.
Podstawa programowa zostanie uzupełniona o gry edukacyjne we wrześniu.