We wtorek (24 stycznia) podpisana zostanie umowa z wykonawcą na budowę odcinka drogi ekspresowej S74 przez Kielce. W uroczystości, która odbędzie się w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim, weźmie udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wykonawcą prac budowlanych na pięciokilometrowym odcinku od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Wartość inwestycji wyniesie 713,4 mln zł.
Dzięki inwestycji dużo łatwiejszy będzie przejazd przez miasto. Trasa S74 zostanie w dużej części wybudowana w specjalnym wykopie. Dzięki temu nie będzie kolidować z ruchem miejskim. Planowana jest także budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) oraz dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Nowy odcinek będzie można pokonać w około trzy minuty. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód wybudowany w ciągu trasy S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek.
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
Trasa S74 w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie poprawiając skomunikowanie tych regionów z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi oraz przejść granicznych w województwie podkarpackim.
GRANICA WOJ. ŁODZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW
Długość 27,47 km. Droga ma w 70 proc. długości przebiegać po nowym śladzie; ok. 30 proc. długości ma stanowić nowy odcinek omijający miejscowość Smyków. Węzły drogowe: Ruda Maleniecka, Radoszyce i Smyków. Miejsca obsługi podróżnych: Lisie Jamy, Koliszowy i Jacentów. Trwają przygotowania do inwestycji.
PRZEŁOM/MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7)
Długość 16,36 km. Droga ma przebiegać po nowym śladzie. Węzły drogowe: Mniów i Bugaj. Projektowanie drogi dobiega końca. Wartość inwestycji to prawie 538 mln zł. Prace zrealizuje konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Lata realizacji: 2023-2025.
WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7) – KIELCE
Długość 5,01 km. Trasa na przeważającym odcinku będzie przebiegać w wykopie, powstaną m.in. dwa tunele drogowe i wiadukt. Węzły drogowe: Hubalczyków, Zagnańska. Wartość inwestycji 713,4 mln zł. Urząd Zamówień Publicznych zakończył procedurę kontrolną przetargu. Podpisanie umowy ma się odbyć 24 stycznia 2023 r. Wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Lata realizacji: 2023-2025.
KIELCE – CEDZYNA
Długość 6,77 km. Droga oddana do użytku w 2012 roku.
CEDZYNA – ŁAGÓW (WRAZ Z OBWODNICĄ ŁAGOWA)
Długość 30,01 km. Węzły drogowe: Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów. Miejsca obsługi podróżnych: Górno Płn., MOP Górno Pd., MOP Bieliny Płn. i MOP Bieliny Pd. Trwają przygotowania do inwestycji.
ŁAGÓW – JAŁOWĘSY
Długość 16,31 km. Węzły drogowe: Baćkowice. Trwają przygotowania do inwestycji.
S74/DK9 OBWODNICA OPATOWA
Długość 11,80 km. Węzły drogowe Opatów (Marcinkowice), Opatów I. W 2023 roku GDDKiA ma otrzymać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
OPATÓW (BEZ WĘZŁA) – SANDOMIERZ (DK79)
Długość ok. 25 km. Trasa S74 ma się łączyć w Nisku (województwo podkarpackie) z drogą ekspresową S19. Trwają przygotowania do inwestycji.