W Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach, z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, podpisana została umowa z wykonawcą na budowę odcinka trasy ekspresowej S74 przez Kielce.
– Droga ekspresowa S74 w województwie świętokrzyskim staje się faktem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wziął udział w podpisaniu umowy na budowę odcinka trasy przez Kielce.
Andrzej Adamczyk podkreślił, że realizacja całego odcinka trasy S74 jest możliwa dzięki wpisaniu jej budowy do Programu Budowy Dróg Krajowych, dzięki czemu zapewniono źródła finansowania dla tej inwestycji.
Minister infrastruktury stwierdził, że odcinek trasy ekspresowej S74 przez Kielce jest kluczowy dla stolicy województwa świętokrzyskiego i całego regionu.
– Dziś podpisywana jest umowa na kluczowy odcinek, ważny dla Kielc. Bezpieczne drogi to cel rządów Prawa i Sprawiedliwości. Drogi budujemy przede wszystkim dla ludzi, dla mieszkańców i zwykłych Polaków, z nadzieją, że będą nosić ich bezpiecznie. Poprzez te inwestycje chcemy także powiedzieć i zaapelować do przedsiębiorców i inwestorów, aby przyjeżdżali do Świętokrzyskiego i postanowili w tym miejscu osadzić swoje biznesy. Nie ma już regionów, które są zapomniane inwestycyjnie, prowadzimy inwestycje w całym kraju – mówił Andrzej Adamczyk.
Kiedy przetargi na kolejne odcinki S74?
Minister poinformował, że jeszcze w tym miesiącu mają zostać ogłoszone przetargi na pozostałe odcinki drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim.
– Budujemy drogę ekspresową S74 biegnącą do południowego wschodu od węzła na Via Carpatii w okolicach Niska przez okolice Sandomierza do Opatowa, którego będzie naturalną obwodnicą, a także wielu innych miejscowości. Następnie poprzez Kielce do granic z województwem łódzkim. Mamy nadzieję, że jeszcze w styczniu zostaną ogłoszone przetargi na wszystkie odcinki drogi S74 od Opatowa w kierunku północno-zachodnim do granicy z województwem łódzkim – dodał.
Krzysztof Strzelczyk, dyrektor świętokrzyskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podkreśla, że podpisanie umowy na budowę odcinka drogi ekspresowej S74 przez Kielce to historyczny moment dla stolicy regionu świętokrzyskiego.
– Pięciokilometrowy odcinek drogi ma zostać wykonany w ciągu 42 miesięcy. Trasa będzie przebiegać w wykopach. Powstaną dwa tunele, jeden około półkilometrowy, a drugi o długości około 250 metrów. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie mógł przystąpić do prac projektowych. Wbicie pierwszej łopaty na tym odcinku ekspresowej S74 spodziewane jest za około półtora roku – wyjaśnia.
Przez Kielce w trzy minuty
Dzięki inwestycji dużo łatwiejszy będzie przejazd przez miasto. Trasa S74 zostanie w dużej części wybudowana w specjalnym wykopie. Dzięki temu nie będzie kolidować z ruchem miejskim. Planowana jest także budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) oraz dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Nowy odcinek będzie można pokonać w około trzy minuty. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie. Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód wybudowany w ciągu trasy S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek.
Trasa S74 w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie poprawiając skomunikowanie tych regionów z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi oraz przejść granicznych w województwie podkarpackim.
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
Trasa S74 w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie poprawiając skomunikowanie tych regionów z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi oraz przejść granicznych w województwie podkarpackim.
GRANICA WOJ. ŁODZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW
Długość 27,47 km. Droga ma w 70 proc. długości przebiegać po nowym śladzie; ok. 30 proc. długości ma stanowić nowy odcinek omijający miejscowość Smyków. Węzły drogowe: Ruda Maleniecka, Radoszyce i Smyków. Miejsca obsługi podróżnych: Lisie Jamy, Koliszowy i Jacentów. Trwają przygotowania do inwestycji.
PRZEŁOM/MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7)
Długość 16,36 km. Droga ma przebiegać po nowym śladzie. Węzły drogowe: Mniów i Bugaj. Projektowanie drogi dobiega końca. Wartość inwestycji to prawie 538 mln zł. Prace zrealizuje konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Lata realizacji: 2023-2025.
WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7) – KIELCE
Długość 5,01 km. Trasa na przeważającym odcinku będzie przebiegać w wykopie, powstaną m.in. dwa tunele drogowe i wiadukt. Węzły drogowe: Hubalczyków, Zagnańska. Wartość inwestycji 713,4 mln zł. Urząd Zamówień Publicznych zakończył procedurę kontrolną przetargu. Podpisanie umowy odbyło się 24 stycznia 2023 r. Wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.
KIELCE – CEDZYNA
Długość 6,77 km. Droga oddana do użytku w 2012 roku.
CEDZYNA – ŁAGÓW (WRAZ Z OBWODNICĄ ŁAGOWA)
Długość 30,01 km. Węzły drogowe: Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów. Miejsca obsługi podróżnych: Górno Płn., MOP Górno Pd., MOP Bieliny Płn. i MOP Bieliny Pd. Trwają przygotowania do inwestycji.
ŁAGÓW – JAŁOWĘSY
Długość 16,31 km. Węzły drogowe: Baćkowice. Trwają przygotowania do inwestycji.
S74/DK9 OBWODNICA OPATOWA
Długość 11,80 km. Węzły drogowe Opatów (Marcinkowice), Opatów I. W 2023 roku GDDKiA ma otrzymać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
OPATÓW (BEZ WĘZŁA) – SANDOMIERZ (DK79)
Długość ok. 25 km. Trasa S74 ma się łączyć w Nisku (województwo podkarpackie) z drogą ekspresową S19. Trwają przygotowania do inwestycji.