Wojewoda świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch ważnych inwestycji w woj. świętokrzyskim: obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74. Decyzja ZRID umożliwia rozpoczęcie robót budowlanych oraz procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod budowę drogi.
Obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznik północny do obwodnicy w ciągu DK74 to inwestycje realizowane od 2021 r. w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Nowymi drogami pojedziemy w I połowie 2025 roku. Inwestycje realizuje Mostostal Warszawa. Ich łączny koszt to ok. 461 mln zł. W ubiegłym roku wykonawca opracował projekty budowlane i złożył wnioski o wydanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu i przekazaniu placów budowy można będzie przystąpić do przygotowania terenów do robót budowlanych.
– Cały 110-kilometrowy fragment trasy S74 od granicy z województwem łódzkim do Mniowa, od Cedzyny do Łagowa i od Łagowa do Opatowa ma być gotowy w 2027 roku – informuje dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA Krzysztof Strzelczyk. – Dziś ogłoszenie o przetargach zostało przesłane do biuletynu Unii Europejskiej, co uruchomi procedurę przetargową. Trasa jest bardzo potrzebna, a nowe rozwiązania zapewnią szybki i bezpieczny przejazd. Trasa będzie miała dwa pasy ruchu oraz bezkolizyjne skrzyżowania. Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na realizację inwestycji – powiedział Krzysztof Strzelczyk.
– To kolejny przełomowy moment, jeśli mówimy o budowie tej drogi – drogi życia dla województwa świętokrzyskiego, drogi, która łączy wschód z zachodem, która połączy nasz region z województwem podkarpackim i województwem łódzkim – powiedziała wiceminister sportu i turystyki, Anna Krupka. – To droga o ogromnym znaczeniu dla naszego regionu, a jak wiadomo, drogi to także krwiobieg polskiej gospodarki, w tym przypadku świętokrzyskiej gospodarki. Jestem przekonana, że ta droga da nowy impuls rozwojowy dla województwa świętokrzyskiego, dla miast i gmin, które będą na tym szlaku się mieściły. Dziś ogłoszenie przetargów na trzy kluczowe odcinki drogi S74, a to dopiero początek. Na pewno ważną informacją jest to, że mamy zapewnione finansowanie w ramach budowy dróg krajowych i autostrad. To finansowanie na cały odcinek drogi S74 w województwie świętokrzyskim. Rząd pana premiera Mateusza Morawieckiego, w którym mam zaszczyt zasiadać, inwestuje w drogi i są to inwestycje rekordowe, ale musi wybrzmieć to, że jest to inwestycja przede wszystkim w zrównoważony rozwój, i w takie regiony jak ziemia świętokrzyska – powiedziała Anna Krupka.
Wiceminister Piotr Wawrzyk podkreślił, że to ważny dzień dla województwa świętokrzyskiego. – Nasz region ma trzy najważniejsze arterie komunikacyjne. Dokończyliśmy budowę S7 łączącą północ – południe, przebiegającą przez nasze województwo, dzisiaj jeden z najważniejszych elementów budowy drogi S74, czyli połączenie naszego województwa z województwami łódzkim i podkarpackim. Jeszcze tylko jedna droga – tzw. wschodnia obwodnica Kielc i można będzie powiedzieć, że najważniejsze drogi województwa świętokrzyskiego będą wybudowane. Ale będą wybudowane dlatego, że rząd Prawa i Sprawiedliwości przeznacza największe w historii fundusze na drogi w województwie świętokrzyskim – dodał.
Parlamentarzysta dziękował także za zaangażowanie ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi oraz wiceministrowi tego resortu – Rafałowi Weberowi.
Wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz poinformował, że obwodnica Opatowa, będąca częścią ekspresówki uzyskała zgodę na realizację inwestycji drogowej, co oznacza, że mogą się tam rozpocząć prace. – Tam już możemy wchodzić ze sprzętem. Ta obwodnica wyprowadzi ciężki ruch z miasta, a dodatkowo powstanie północna łącznica do drogi krajowej nr 9. Wykonawca będzie miał na realizację prac 19 miesięcy – powiedział wojewoda.
Obecny na spotkaniu senator Krzysztof Słoń mówił, że to historia, która dzieje się na naszych oczach. – My, jako rząd Prawa i Sprawiedliwości, okazaliśmy się skuteczni, w pozyskiwaniu funduszy. Jako parlamentarzyści tego regionu lobbowaliśmy za budową tej drogi. To przełom dla transportu w naszym województwie. Otworzymy nasz region na kierunek wschód-zachód. Poprawi się jakość życia mieszkańców tych gmin, przez które S74 przebiega – stwierdził senator Krzysztof Słoń.
Kierowcy ominą Opatów
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, w związku z czym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu.
W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Obwodnica po nowym śladzie
Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda.
W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie. Będą to m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.
Łącznik uzupełni obwodnicę Opatowa
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce – Lublin oraz Radom – Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol – Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.
Inwestycja połączy węzeł na DK9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł.
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
Trasa S74 w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie poprawiając skomunikowanie tych regionów z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi oraz przejść granicznych w województwie podkarpackim.
GRANICA WOJ. ŁODZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW
Zadanie na terenie powiatu koneckiego i kieleckiego obejmuje budowę odcinka o długości ok. 27,5 km, który będzie skomunikowany z realizowaną inwestycją Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód. Dwujezdniowa trasa ekspresowa biec będzie częściowo po nowym śladzie m.in. jako obwodnica miejscowości Smyków. W ramach zadania planowana jest budowa trzech węzłów drogowych zapewniających połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym (Ruda Maleniecka, Radoszyce, Smyków). Powstaną także 32 obiekty inżynierskie, w tym m.in: 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich, sześć mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych, przejście górne dla zwierząt średnich. W Rudzie Malenieckiej wybudowany zostanie nowy obwód utrzymania drogowego, a w miejscowościach Koliszowy, Jacentów, Lisie Jamy zaplanowano miejsca obsługi podróżnych.
PRZEŁOM/MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7)
Długość 16,36 km. Droga ma przebiegać po nowym śladzie. Węzły drogowe: Mniów i Bugaj. Projektowanie drogi dobiega końca. Wartość inwestycji to prawie 538 mln zł. Prace zrealizuje konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Lata realizacji: 2023-2025.
WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7) – KIELCE
Długość 5,01 km. Trasa na przeważającym odcinku będzie przebiegać w wykopie, powstaną m.in. dwa tunele drogowe i wiadukt. Węzły drogowe: Hubalczyków, Zagnańska. Wartość inwestycji 713,4 mln zł. Urząd Zamówień Publicznych zakończył procedurę kontrolną przetargu. Podpisanie umowy odbyło się 24 stycznia 2023 r. Wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.
KIELCE – CEDZYNA
Długość 6,77 km. Droga oddana do użytku w 2012 roku.
CEDZYNA – ŁAGÓW (WRAZ Z OBWODNICĄ ŁAGOWA)
Skomunikowany z użytkowaną drogą S74 Kielce – Cedzyna i zlokalizowany w powiecie kieleckim odcinek o długości około 30 km biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej, dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie: 16 wiaduktów w ciągu S74 i nad drogą ekspresową, 13 mostów w ciągu drogi ekspresowej i innych dróg publicznych. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i 33 przepusty pełniące funkcje ekologiczne.
ŁAGÓW – JAŁOWĘSY
Odcinek o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i realizowaną aktualnie obwodnicą Opatowa. Nowa trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie.
W ramach wszystkich inwestycji przewidziano m.in. budowę dróg dojazdowych i pełne skomunikowanie terenów przyległych. Zaplanowano budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę i przebudowę infrastruktury związanej i niezwiązanej z drogą.
S74/DK9 OBWODNICA OPATOWA
Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie. Będą to m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. Koszt robót to ok. 403,7 mln zł. GDDKiA ma już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
OPATÓW (BEZ WĘZŁA) – SANDOMIERZ (DK79)
Długość ok. 25 km. Trasa S74 ma się łączyć w Nisku (województwo podkarpackie) z drogą ekspresową S19. Trwają przygotowania do inwestycji.