Kielecki Zarząd Transportu Miejskiego powtórnie ogłosił przetarg na firmę, która zajmie się obsługą tzw. unijnych autobusów w Kielcach. Kontrakt obejmuje wykonanie 4 milionów kilometrów w mieście, w ciągu dwóch lat. Do poprzedniego postępowania nikt się nie zgłosił.
W zapisach przetargu wprowadzono kilka zmian. Znacząco obniżono kryteria, dotyczące m.in. doświadczenia kierowców, ale surowe kary zostały. Zdaniem Bogdana Latosińskiego z MPK, to zły kierunek zmian.
Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego przyznaje, że kryteria zostały złagodzone.
– W przypadku kierowców, wykonawca będzie musiał wskazać liczbę osób posiadających udokumentowane 2-letnie doświadczenie w kierowaniu autobusem, nabyte w ciągu dwóch ostatnich lat. W pierwszym postępowaniu, kryterium to zakładało 3 lata doświadczenia. Jeśli chodzi o warunki udziału w postępowaniu, to wymagamy 6 miesięcznego doświadczenia – mówi.
– Zmianie uległo także kryterium dotyczące punktowania ilości miesięcy doświadczenia dyspozytorów. Aktualnie najwięcej punktów można dostać za doświadczenie wynoszące ponad 24 miesiące. Poprzednio było to 48 miesięcy – dodaje Barbara Damian.
Bogdan Latosiński, przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Kieleckie Autobusy, większościowego udziałowca MPK ocenia, że liberalizacja niektórych kryteriów wpłynie negatywnie na jakość obsługi komunikacyjnej Kielc.
– To podejście doprowadzi do obniżenia jakości świadczonych usług. Osoby niedoświadczone nie będą w stanie fachowo obsługiwać pojazdów komunikacji publicznej. Nic szczególnego nie zostało zmienione. Wręcz odwrotnie, bo jest gorzej. Pozostawiono rygorystyczne i niczym nieuzasadnione kary. W przypadku wstąpienia jakichkolwiek problemów, odpowiedzialnością za nie będzie obarczany przewoźnik. Jest to niebezpieczne i nieodpowiedzialne podejście – komentuje.
Zainteresowane przedsiębiorstwa mogą składać swoje oferty w postępowaniu do 22 marca 2023 r. Usługa będzie realizowana 40 autobusami (35 klasy maxi i 5 klasy midi), które zostały zakupione przez miasto w latach 2009-2010 przy udziale środków unijnych. Każdy z nich to pojazd niskopodłogowy, wyposażony m.in. w platformę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom z niepełnosprawnościami oraz w klimatyzację.