W Starachowicach trwa przebudowa centrum przesiadkowego na dworcu wschodnim. Jednym z jej elementów są zielone wiaty przystankowe. W ciągu najbliższych tygodni w mieście zostaną ustawione cztery takie obiekty.
Wiaty zostały zaprojektowane jako parterowy obiekt, z płaskim dachem w formie zielonego trawnika i niskiej roślinności. Warstwa wegetacyjna, na której zasiana zostanie trawa, przechodzi z dachu, przez pochyloną ścianę, do skrzyni projektowanej wraz z siedziskiem – informuje prezydent Marek Materek.
– Pomysł zaczerpnęliśmy z Siemiatycz Śląskich. Bardzo dziękuję panu burmistrzowi za bezpłatne udostępnienie projektów. My je modyfikujemy, bo będzie jeszcze więcej elementów zielonych – dodaje prezydent.
Konstrukcja nośna dachu wykonana jest z elementów stalowych. Poszycie elewacji stanowią pionowe deski oraz kantówki drewniane, sosnowe lub świerkowe, polakierowane w kolorze naturalnym. Na dachu zgodnie z projektem umieszczony będzie napis: DWORZEC WIERZBNIK – dla wiat zlokalizowanych przy ul. Kolejowej, PARKOWA – dla wiat zlokalizowanych przy ul. Konstytucji 3 Maja.
Łącznie za cztery przystanki trzeba będzie zapłacić 400 tysięcy złotych. Jak podkreśla prezydent Marek Materek – z budżetu miasta na każdą z wiat popłynie po 16 tys. zł, reszta to środki pozyskane z dofinansowań unijnych i rządowych.
Przebudowa otoczenia dworca wschodniego w Starachowicach poprzedzona była kilkuletnimi pracami w zakresie uregulowania własności. Jeszcze kilka lat temu teren w sąsiedztwie dworca PKP był własnością Skarbu Państwa. Władze miasta, planując zmiany w miejscu, gdzie znajdowały się stanowiska autobusowe i postój taksówek, rozpoczęły długi i żmudny proces zmierzający do uregulowania kwestii własnościowych – przypomina prezydent Marek Materek.
– Teren, który przed laty należał do Skarbu Państwa, udało nam się skomunalizować, co pozwoliło na zrealizowanie ważnego zadania inwestycyjnego i poprawienie miejsca, które służy komunikacji: autobusów, busów, taksówek, jak również innych samochodów, które w tym miejscu się przemieszczają – dodaje.
Szacowany koszt całej inwestycji wyniósł 2,9 mln zł, z czego prawie 95 proc. zostało dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
W ramach inwestycji została m.in. wykonana rozbudowa dwukierunkowej ulicy Kolejowej o szerokości 7 metrów, budowa zatoki autobusowej ze zjazdami i ciągiem pieszym po północnej stronie ulicy Kolejowej na wysokości budynku dworca, przebudowa chodników, budowa drogi rowerowej i parkingów dla rowerów, podłużnych peronów komunikacji wraz z przystankami przeznaczonych dla autobusów, busów oraz pojazdów taxi, odtworzenie zjazdów do nieruchomości, budowa miejsc parkingowych, w tym dla niepełnosprawnych, przebudowa sieci elektroenergetycznej w celu zapewnienia zasilania peronów oraz oświetlenia terenu dworca wraz z monitoringiem, budowa urządzeń odwadniających dla zapewnienia odprowadzenia wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i elementów małej architektury oraz ogrodzenia i bramy na tereny PKP.