Trwają prace nad wdrożeniem nowej usługi farmaceutycznej „Nowy Lek”. W jej ramach farmaceuta poprowadzi pacjenta krok po kroku poprzez nową dla niego terapię lekową.
Jak wyjaśnia Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Izby Aptekarskiej, chory będzie mógł skonsultować z farmaceutą wszelkie wątpliwości na temat nowego leku, który przepisał mu lekarz.
– W swoim codziennym życiu zawodowym już teraz mówimy pacjentom jak mają zażywać leki. Jednak kluczowe w tej usłudze jest to, że jest ona wystandaryzowana, czyli że będzie ona przeprowadzana w każdej aptece przez farmaceutę w sposób jednolity. Pacjentom będą zadawane te same pytania – wyjaśnia Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.
Dane Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego wskazują, że pacjent rozumie jedynie około 30 proc. informacji przekazywanych przez lekarza w trakcie wizyty. Natomiast dzięki usłudze „Nowy Lek” otrzyma konkretną informację od farmaceuty o tym, co to za lekarstwo, jak się je zażywa i jak postępować w trakcie kuracji.
Elżbieta Piotrowska-Rutkowska dodaje, że wielu pacjentów nie czyta ulotek zawartych w opakowaniu na lek.
– Te ulotki często są napisane dla pacjentów niezrozumiałym językiem. Czasami też zawierają informacje odstraszające, dlatego warto skonsultować z farmaceutą lek, który pacjent ma przepisany. Pacjent podczas takiej rozmowy będzie można również uzyskać informacje o działaniach niepożądanych i jak im zapobiegać. To są bardzo ważne informacje dla pacjenta – dodała Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.
Idea wdrożenia usługi w skali ogólnoświatowej miała swój początek w 2010 roku. Pierwszymi krajami, które wdrożyły podobne świadczenie były Belgia, Francja, Wielka Brytania oraz RPA.
W polskich aptekach nowa usługa zostanie wdrożona w ciągu najbliższych miesięcy.