Konferencja naukowa, wystawa najciekawszych eksponatów i seria gadżetów promocyjnych – w taki sposób Muzeum Przyrody i Techniki chce uczcić 50-lecie STAR-a 266 zwanego najdoskonalszym dzieckiem starachowickiej fabryki.
– STAR 266 miał być nowoczesnym pojazdem odpowiadającym wymogom lat 70-tych – mówi dyrektor muzeum Paweł Kołodziejski. – Był to pojazd terenowy stworzony głównie na potrzeby wojska, ale także ciężkich prac. Jego ładowność wyniosła pięć ton, na nowo zaprojektowano silnik, skrzynię biegów i linię pojazdu. Te samochody świetnie sprawdzały się na misjach w gorącym klimacie, wykorzystywane były np. w kontyngentach ONZ, w których służyli polscy żołnierze. To spowodowało, że model 266 był produkowany aż do 2000 roku – przypomina dyrektor.
Mimo zakończenia produkcji pojazdy te wciąż są wykorzystywane w wojsku. Dwie starachowickie firmy Autobox i Star San Duo modernizują je do wersji M2, która pozwala im nadal pracować. Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach planuje uczcić półwiecze funkcjonowania STAR-a 266 kilkoma wydarzeniami.
– 8 lipca odbędzie się konferencja naukowa poświęcona tej ciężarówce. Otworzymy też wystawę naszych eksponatów, które pokażą, jak powstawał STAR 266. Mamy też drobniejsze przedsięwzięcia, jednym z nich jest wydanie reprintu kartki pocztowej przedstawiającej ten pojazd. Kilkadziesiąt lat temu wydała ją FSC, a dziś muzeum – zapowiada.
STAR-a 266 można też oglądać w ekomuzeum. Jest tam wystawiony model, który wystartował w rajdzie Paryż-Dakar.
STAR 266
Polski terenowy samochód ciężarowy zaprojektowany do przewozu ładunków i ludzi po szosie i w terenie oraz holowania przyczepy o masie do 4 ton. Produkowany seryjnie w latach 1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych „Star” w Starachowicach. Używany jako podstawowy samochód ciężarowo-terenowy w Wojsku Polskim.
Pierwszy prototyp Stara 266 zbudowano w 1969 roku. W latach 1970-1973 przeprowadzano testy drogowe kolejnych prototypów. Jednocześnie przygotowano fabrykę w Starachowicach do produkcji nowego modelu. Produkcję seryjną Stara 266 rozpoczęto w 1973 roku. Do napędu Stara 266 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 6,8 litra i mocy 150 KM. 5-biegowa manualna skrzynia biegów była zintegrowana z reduktorem o dwóch przełożeniach. Star 266 wyposażany był w kabinę wagonową posiadającą dwa włazy dachowe, odchylane okna przednie i leżankę. W 1985 roku zmodernizowano stylistykę osłony wlotu powietrza. Przestrzeń ładunkową stanowiła jedna z dwóch metalowych skrzyń ładunkowych typu 663 (dwupoziomowa podłoga) lub typu 673 (jednopoziomowa podłoga). Star 266 mógł pokonywać brody bez przygotowania o głębokości do 120 cm, natomiast z przygotowaniem do 180 cm.
Podstawowym użytkownikiem Starów 266 było i jest Wojsko Polskie (wersje skrzyniowe, do transportu żołnierzy, odmiany specjalistyczne). W latach 1973-1994 dla Wojska Polskiego dostarczono ponad 17 tysięcy pojazdów. Star 266 sprzedawany były także na rynek cywilny, przede wszystkim dla straży pożarnej. W 1988 roku dwa Stary 266 wzięły udział w Rajdzie Paryż – Dakar. Następcą Stara 266 był model 6×6 Star 1366, który nie wszedł jednak do produkcji z uwagi na zmiany ekonomiczne i geopolityczne w Polsce. Po przejęciu fabryki w Starachowicach przez koncern MAN opracowano modele terenowe 4×4 Star 944 oraz 6×6 Star 1466. Produkcję Stara 266 zakończono w grudniu 2000 roku, po wprowadzeniu do oferty modelu 1466. Wojsko wdrożyło kilka programów modernizacji Stara 266. Od 2011 roku ciężarówki te, pod oznaczeniem Star 266M2 (z silnikiem Iveco o mocy 170 KM), są dostarczane Siłom Zbrojnym RP.
STAR 266 – DANE TECHNICZNE. Ładowność (teren/szosa): 3500/5000 kg; pojemność zbiornika paliwa: 2×150 l; masa podwozia: 5285 kg; wymiary: 6790/2500/2660 mm (dł./szer./wys.); rozstaw osi 2970+1250 mm; prędkość maksymalna 90 km/h; zużycie paliwa 27 l/100 km.
źródło: pl.wikipedia.org