Pomimo zakontraktowanej w umowach przerwy zimowej, trwającej od 16 grudnia do 15 marca, na wszystkich kluczowych inwestycjach drogowych w województwie małopolskim były prowadzone prace. – Ich zakres zależał od stopnia zaawansowania budowy, pogody i lokalnych warunków terenowych – podała GDDKiA.
Jak przypomniał Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, kontraktowa przerwa zimowa to prawo, a nie obowiązek wykonawców. W związku z tym firmy budowlane zdecydowały się na kontynuowanie prac podczas tej pauzy i nie korzystały z prawa do wstrzymania robót. W sumie tej zimy prowadzono prace na ponad 83 km nowych dróg w Małopolsce.
– Główną przeszkodą w ostatnich miesiącach w prowadzeniu prac budowlanych była zmienna pogoda. Obfite opady śniegu pojawiły się już na początku grudnia. W kolejnych tygodniach na przemian padał śnieg i deszcz, ziemia zamarzała i odmarzała, zamieniając się często w grząskie błoto. Takie warunki znacznie utrudniały prace na budowach, nie można było np. wykonywać wykopów lub budować nasypów – wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
W przypadku wszystkich inwestycji, również tych realizowanych w terenach górskich – zaznaczył – wykonawcy planowali je w taki sposób, aby część prac móc prowadzić nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych przy zachowaniu odpowiednich reżimów technologicznych.
S7 Kraków – Kielce jesienią 2024 roku
Prace były prowadzone m.in. na trzech budowanych odcinkach drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim o łącznej długości ponad 42 km.
Według GDDKiA w największym stopniu jest zaawansowany odcinek S7 Moczydło – Miechów o długości 18,7 km. W zimie wykopano 60 tys. m sześc. ziemi i przygotowano nasypy o objętości 20 tys. m. sześc. Zamontowano 15 km barier drogowych, udało się także wykonać wiele prac na mostach, wiaduktach i estakadzie. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to wrzesień 2023 roku.
Prace na odcinku S7 Miechów – Szczepanowice rozpoczęły się w październiku 2022 roku, a w okresie zimowym wykonano m.in. nasypy, przebudowano odcinki sieci gazowej, ułożono fragmenty kanalizacji deszczowej i wodociągu. Przeprowadzono rozbiórkę 20 budynków i obiektów, które kolidowały z przebiegiem nowej trasy, a także przygotowano wykopy pod fundamenty przyszłych mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. Termin zakończenia budowy tego 5,3-km fragmentu S7 to sierpień 2024 roku.
Według GDDKiA najbardziej skomplikowany fragment budowanej S7 to odcinek pomiędzy węzłami Widoma i Kraków Nowa Huta o długości 18,3 km, ponieważ droga przebiega częściowo przez silnie zurbanizowane tereny tej krakowskiej dzielnicy. Duża część prac wykonanych zimą wiązała się z przebudową sieci: energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, gazociągów i wodociągów. Ponadto prowadzono zróżnicowane prace na 39 mostach, wiaduktach i estakadach, które powstają na tej trasie. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to listopad 2024 roku.
Kolejną z kluczowych inwestycji drogowych w województwie małopolskim jest budowa 12,3 km drogi S52, stanowiącej Północną Obwodnicę Krakowa, która domknie tzw. ring wokół miasta. Powstają dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Batowicach (496 m długości). W tych obiektach zastosowano specjalne kurtyny, które pozwalały prowadzić prace wewnątrz mimo niesprzyjającej pogody. Poza tunelami prace realizowane były głównie na mostach i wiaduktach. Przewidywany termin oddania tej inwestycji do użytku to wrzesień 2024 roku.
Szybciej pod Tatry za ponad rok
Według informacji przekazanych przez GDDKiA pomimo zimy realizowano też budowy na obszarach górskich, w tym głównie na odcinku nowej dwupasmowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu o długości 16,1 km.
– Ze względu na ostrzejszy niż na nizinach klimat przerwa zimowa trwa tutaj dłużej, od 1 grudnia do 31 marca. Przerwa więc wciąż na tej budowie trwa, jednak – podobnie jak na innych inwestycjach – nie jest to czas bezczynności – wskazał Michno.
Gdy warunki pogodowe na to pozwalały, realizowano prace na mostach, wiaduktach i estakadach, w tym na najdłuższym obiekcie na tym odcinku – estakadzie w Lasku o długości 702 m i wysokości podpór prawie 25 m. Kilkukrotnie, ze względu na bardzo niskie temperatury sięgające minus 17 stopni Celsjusza, trzeba było wstrzymać wszystkie prace. Przewidywany termin zakończenia budowy tego odcinka to wrzesień 2024 roku.
Dwie obwodnice i łącznik
Zima nie zatrzymała też budowy obwodnicy Chełmca k. Nowego Sącza w ciągu DK28 o długości 1,4 km. Wykonano nasypy, ściany oporowe oraz pale pod ekrany akustyczne. Budowano kanalizację deszczową i przebudowano sieć energetyczną wysokiego napięcia. Dzięki prowadzeniu prac w zimie przygotowano wcześniej niż planowano wszystkie ustroje nośne mostów. Planowany termin oddania obwodnicy do użytkowania to koniec lipca 2023 roku.
Prace przygotowawcze realizowane były przy tzw. łączniku brzeskim w ciągu DK75 o długości 34 km, którego budowa zaczęła się we wrześniu 2022 r. Przeprowadzono karczowanie terenu, rozbiórkę budynków, wykop i wzmocnienie nowego koryta rzeki Uszwicy. Trwały badania archeologiczne na czterech stanowiskach. Planowany termin zakończenia budowy to połowa 2024 roku.
Na rozpoczętej tuż przed sezonem zimowym budowie obwodnicy Oświęcimia o długości 9 km, która połączy to miasto z powstającą drogą ekspresową S1, w zimie prowadzono prace przygotowawcze związane z wycinką drzew, robotami saperskimi, przygotowaniem dróg technologicznych, zabezpieczeniem ujęcia wód podziemnych „Zasole” i badaniami archeologicznymi. Wykonano prace rozbiórkowe, przebudowę sieci wodociągowej, gazowej, teletechnicznej i elektroenergetycznej. Wzmacniano również podtorze pod linią kolejową, pod którą będzie budowany przejazd. Planowany termin zakończenia tej budowy to drugi kwartał 2024 roku.
BUDOWA DRÓG W WOJEWÓDZTWIE MAŁOPOLSKIM autor: Radio Kielce