Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK) wartości 80 mld zł została przesłana do konsultacji – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Dodał, że liczy na przyjęcie aktualizacji przez Radę Ministrów do tegorocznych wakacji.
– Rozpoczynamy konsultacje społeczne, międzyresortowe w sprawie aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. One potrwają około miesiąca, zbierzemy uwagi i sporządzimy raport. Następnie program trafi do Komitetu Stałego Rady Ministrów, a następnie na posiedzenie rządu. Liczę, że dokument zostanie przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze przed wakacjami. Byłbym wtedy bardzo szczęśliwy, choć zdaję sobie sprawę, że to ambitny harmonogram – powiedział wiceminister. – Wartość przygotowanej aktualizacji KPK to 80 mld zł – dodał Bittel.
Wiceminister wskazał, że głównym powodem aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego jest rozpoczęta nowa perspektywa unijna i zarezerwowane w niej środki finansowe, które zostaną przeznaczone m.in. na modernizację infrastruktury kolejowej.
– Można powiedzieć, że krajowy program po aktualizacji od roku 2016 do roku 2030 będzie wart blisko 160 mld zł – stwierdził Bittel.
Kolejowe inwestycje za miliardy złotych
Wiceminister przekazał, że obecnie kończy się realizacja KPK zaplanowanego do roku 2023, którego wartość to blisko 77 mld zł.
– Aktualnie, pod względem wartości, zrealizowanych lub w trakcie realizacji jest około 95 proc. zadań z KPK przewidzianych do realizacji do roku 2023. Płatności za zrealizowane inwestycje będą przelewane wykonawcom do końca tego roku lub jeszcze na początku roku 2024 – wskazał wiceszef resortu infrastruktury.
Odnosząc się do źródeł finansowania aktualizacji KPK wiceminister poinformował, że projekty będą finansowane m.in. z instrumentu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) na poziomie 24,5 mld zł, z CEF (instrument Łącząc Europę) będzie pochodziło 10,3 mld zł, fundusze europejskie Polska Wschodnia to 3,5 mld zł, zaś projekty w ramach programów regionalnych to 1,2 mld zł. Środki krajowe to 40,5 mld zł, z czego 16,8 mld zł wynosi wartość projektów, które będą ubiegały się o finansowanie z instrumentu CEF.
Tysiące kilometrów nowych torów
Jak powiedział wiceminister, środkami z KPK będą finansowane wyłącznie inwestycje infrastrukturalne, nie będą mogły być przeznaczone na tabor kolejowy.
– Planujemy w ramach działań, które zostały rozpoczęte wcześniej i tych, które zostaną zakończone do roku 2030, położenie łącznie 12,5 tys. km nowych torów kolejowych – powiedział wiceminister.
Dodał, że inwestycje nie będą polegały jedynie na budowanie nowych, czy modernizacji istniejących linii kolejowych. Środki będą też przekazywane m.in. na inwestycje w systemy sterowania ruchem czy elektryfikację linii kolejowych.
Według wiceministra, środki z aktualizacji KPK, pozwolą zrealizować wiele kluczowych dla kolei inwestycji.
– Jest to m.in. budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana. To niezwykle oczekiwana na południu Polski trasa, gdyż pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Oprócz tego kontynuowana będzie przebudowa linii średnicowej w Warszawie, czyli tunele dla pociągów dalekobieżnych i regionalnych pod Warszawą. Celem tej inwestycji jest znacząca poprawa przepustowości – powiedział Bittel.
Ponadto, w ramach zaktualizowanego KPK, zostanie m.in. zmodernizowany szlak z Gdyni do Słupska i ze Skierniewic przez Piławę do Łukowa. Inwestycji doczeka się linia kolejowa z Jasła przez Krosno i Sanok do Nowego Zagórza. Gruntownie przebudowana i przywrócona do ruchu zostanie nieczynna dzisiaj linia Czerwonka – Mrągowo – Ełk.
– To będzie trzeci szlak kolejowy łączący Olsztyn z Ełkiem, obok istniejących linii przez Korsze i Giżycko oraz przez Szczytno i Pisz. W połączeniu z planowaną budową szlaku Rail Baltica Białystok – Ełk oraz szprychą CPK Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko wytworzy się na Mazurach bardzo interesująca oferta transportowa – podkreślił A. Bittel.
Gruntownej modernizacji doczeka się także główna linia kolejowa biegnąca przez województwo świętokrzyskie wraz ze stacją Kielce. Przebudowane mają zostać także linie kolejowe Sandomierz – Ocice oraz Włoszczowa Północ – Częstochowa Stradom.
– W ostatnich latach Polska dokonała znacznego postępu w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej. Obecnie przygotowujemy kontynuację Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku i działania, które mają na celu usunięcie zaległości w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury transportowej oraz połączenie infrastrukturalne najważniejszych ośrodków wzrostu gospodarczego z obszarami o niższej dynamice rozwoju i włączenie ich w sieć transportu europejskiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Konsultacje publiczne Krajowego Programu Kolejowego
Uwagi do projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) będzie można zgłaszać w terminie 40 dni od publikacji ogłoszenia: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-publiczne-projektu-krajowego-programu-kolejowego-do-2030-roku-z-perspektywa-do-roku-2033. Uwagi można przesyłać na opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury formularzu na adres e-mail: kpk2030@mi.gov.pl, drogą pocztową na adres Departamentu Kolejnictwa: ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do MI), osobiście w siedzibie MI (Kancelaria Główna, pon.-pt. w godzinach 9.30-16).
Konferencja konsultacyjna poświęcona aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego odbędzie się 22 maja o godz. 13 w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury przy ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie.
PROJEKT KRAJOWEGO PROGRAMU KOLEJOWEGO DO 2030 ROKU (Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2032)