Ekspresowo dojedziemy Warszawy. Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że otwarcie kolejnego odcinka drogi S7 Lesznowola – Tarczyn to realizacja pragnień Polaków. W piątek (28 kwietnia) udostępniony został odcinek trasy między Lesznowolą a Tarczynem pod Warszawą. Szef rządu podczas konferencji prasowej ocenił, że drogi krajowe, gminne, powiatowe i szybkiego ruchu to wizytówka rządu, który ze środków budżetowych inwestuje w drogi, komunikację i infrastrukturę.
Premier podkreślił, że rząd chce, aby drogi były jak najbardziej dostępne dla ludzi.
– Korki, stracony czas teraz tego będzie dużo mniej i z tego ogromnie się cieszę, że oddajemy czas stracony w korkach – mówił.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk dodał, że nowe szlaki komunikacyjne to ważne inwestycje dla Polski, ale także dla Europy i świata, szczególnie dla państw Trójmorza. Minister Adamczyk zaznaczył, że na ukończeniu kolejne inwestycje komunikacyjne: Via Batica między Ostrowią Mazowiecką a granicą z Litwą w Budzisku, a także odcinki S11 – w kierunku Wybrzeża i z Koszalina na południe.
Trasa S7 to najdłuższa z planowanych dróg ekspresowych w Polsce, bo przekraczająca 700 km. Po oddaniu odcinka drogi, z Warszawy będzie można dojechać S7 do północnej części województwa małopolskiego.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa – Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wynosi ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.
Oddawany do użytku odcinek, to kolejny etap budowy drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Grójcem, którego realizacja została wsparta z funduszy Unii Europejskiej w kwocie blisko 550 mln zł. Budowa, tak ważnego dla całego kraju, ciągu komunikacyjnego uwzględniać musi również ruch lokalny, czego wyrazem są inwestycje w węzły, dzięki którym mieszkańcy województwa mazowieckiego będą mogli znacząco skrócić czas swojej podróży na północ – w stronę stolicy, jak również na południe regionu i kraju.
Ta inwestycja stanowi nie tylko kolejny ważny element zwiększania dostępności komunikacyjnej i transportowej w Polsce, ale istotnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa podróżujących oraz będzie stanowić ważny czynnik dla rozwoju gospodarczego. Cieszymy się, że fundusze europejskie zostały spożytkowane w tak efektywny sposób, a polityka spójności po raz kolejny przyczyniła się do poprawy jakości życia polskich obywateli. – powiedziała Angela Martinez-Sarasola – kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów (ok. 35 km), a w przygotowaniu ostatni fragment Czosnów – Warszawa (ok. 22 km). Dla pierwszej części północnego wlotu S7 do stolicy, odcinka Czosnów – Kiełpin, trwa już przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy (otwarcie ofert planowane 11 maja br.), a dla Kiełpin – Warszawa przygotowujemy dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (jeszcze w I połowie br.).
S7 Warszawa – Kraków i dalej na południe
Systematycznie skracamy czas podroży pomiędzy dawną i obecną stolicą Polski. Łączymy zbudowane wcześniej odcinki dróg ekspresowych w długi ciąg i realizujemy kolejne. Wraz z oddaniem odcinka Lesznowola – Tarczyn kierowcy mają do dyspozycji blisko 230 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Jeszcze w tym roku udostępnimy blisko 19 km od granicznego Moczydła do Miechowa. W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. W ekspresowym tempie całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.
W drodze na południe od Krakowa mamy już ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Jesteśmy w trakcie przetargu na wyłonienie wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.