Na całym blisko 35-kilometrowym odcinku S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem trwają już prace budowlane. Kilka dni temu drogowcy przekazali plac budowy wykonawcy, który już rozpoczął rozbiórkę mostu w Szczytnie.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska przekazała, że prace na budowie nowej S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem, prowadzone są przy zapewnieniu ciągłej przejezdności pojazdów dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
– Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na mocniej obciążonym ruchem kierunku – zaznaczyła Małgorzata Tarnowska.
– Na odcinku Płońsk Południe – Załuski, na który niedawno uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej i przekazaliśmy plac budowy, wykonawca rozpoczął roboty rozbiórkowe mostu w Szczytnie. Na węźle Płońsk Południe rozbiera nawierzchnię, usuwa bariery i ekrany akustyczne. Prowadzi także wycinkę drzew – podkreśliła.
S7 Załuski – Modlin też w budowie
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA wskazała, że na sąsiednim odcinku budowanej S7 Załuski – Modlin trwają roboty ziemne.
– W zakresie robót mostowych wykonywane jest deskowanie, zbrojenie i betonowanie podpór oraz skrzydeł. Na odcinku S7 najbliższym Warszawy, pomiędzy Modlinem a Czosnowem, budowane są warstwy konstrukcyjne drogi. Rozbierane są istniejące obiekty mostowe, by w ich miejsce powstały nowe. Przebudowywane są kolizje z istniejącą siecią elektroenergetyczną – podała.
Będą trzy pasy ruchu
– Przypomnijmy, że w miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej DK7 powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu. Konstrukcja mostu na Wiśle w Zakroczymiu zostanie uzupełniona o chodnik (na nitce obiektu w kierunku Warszawy) i ścieżkę rowerową (na nitce obiektu w kierunku Gdańska). Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego – dodała Małgorzata Tarnowska.
Przypomniała też, że prawie 35-kilometrowy odcinek S7 Płońsk – Czosnów został podzielony na trzy zadania realizacyjne: Płońsk Południe (Siedlin) – Załuski (długość 12,9 km; umowa o wartości 692,5 mln zł została zawarta we wrześniu 2020 roku, zakończenie wszystkich prac przewidywane jest wiosną 2025 r.); Załuski – Modlin o długości 12 km (umowa o wartości 635,0 mln zł została zawarta w lipcu 2020 roku, zakończenie wszystkich prac przewidywane jest z wiosną 2025 r.); Modlin – Czosnów o długości 9,7 km (umowa o wartości ok. 598,8 mln zł została zawarta w maju 2020 roku, zakończenie wszystkich prac przewidywane jest z końcem 2023 r.).
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od Płońska do węzła Gdańsk Południe. Z dalszych 57 km trasy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów będą mogli korzystać w 2025 r. Niedawno GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na realizację 9 km drogi pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem. W przygotowaniu jest druga część trasy z Czosnowa do stolicy, czyli odcinek Kiełpin – Warszawa (13 km). Drogowcy kompletują dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Przetarg prawdopodobnie zostanie ogłoszony jeszcze w pierwszej połowie 2023 r.
S7 na południe od Warszawy
Przed majówką oddany do ruchu został odcinek Lesznowola – Tarczyn. To oznacza, że kierowcy mają do dyspozycji blisko 230 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko przez Radom i Kielce do miejscowości Moczydło na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
GDDKiA zapowiada, że jeszcze w tym roku udostępni blisko 19 km od granicznego Moczydła do Miechowa. W realizacji są kolejne dwa odcinki: Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy korzystają już ze znajdującego się pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4.
Cała, blisko 293-kilometrowa trasa S7 z Warszawy do Krakowa, ma być gotowa przed końcem 2024 r.
Na południe od Krakowa gotowych jest ponad 31 km drogi ekspresowej S7 od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. GDDKiA informuje, że jest w trakcie przetargu na wyłonienie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.