Projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA przyjęła Rada Ministrów.
Dzisiaj (środa, 17 maja) Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej po rządzie dodał, że ma nadzieję, iż opłaty za autostrady w zarządzie GDDKiA zostaną zniesione od 1 lipca.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, który we wtorek został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Projekt przygotowywał resort infrastruktury.
– Rząd przyjął w środę projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – wskazano w projekcie.
Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest „podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe”.
Autostrady za darmo – dla kogo?
Jak wyjaśnił minister Andrzej Adamczyk, zniesienie opłat dla samochodów osobowych i motocykli dotyczy przejazdu autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; to odcinek A2 Stryków – Konin oraz A4 Wrocław – Sośnica. Andrzej Adamczyk podkreślił, że zniesienie opłat pozwoli zmniejszyć dobowe obciążenie lokalnych dróg równoległych.
– Na zniesienie płatności, jeśli chodzi o koncesjonowane odcinki autostrad, dajemy sobie rok – powiedział minister Adamczyk.
Szef MI wskazał, że w kwestii opłat dla samochodów osobowych i motocykli na koncesjonowanych odcinkach autostrad „zmiana ustawy będzie możliwa wówczas, gdy wynegocjujemy z koncesjonariuszami stosowne warunki, na jakich odpłatność będzie mogła zostać zniesiona”.
– Dajemy sobie na to rok – powiedział Adamczyk. – Mamy nadzieję, że będzie to szybciej – dodał minister.
W wykazie wyjaśniono, że projektowana nowela zakłada usunięcie przepisów przewidujących obowiązek uiszczania opłaty za przejazd autostradą przez samochody osobowe i motocykle na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA, czyli poboru opłaty za przejazd autostradą przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
– Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS – dodano.
Premier: autostrady były pewnym dobrem luksusowym
– Budujemy autostrady przede wszystkim po to, żeby służyły ludziom, a nie żeby były maszynką do zarabiania pieniędzy dla niektórych. Otwarte bramki najlepiej będą symbolizowały naszą politykę – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej po rządzie.
Jego zdaniem większa dostępność autostrad przyczynić się również do poprawy stanu portfela Polaków – bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa, komfortu jazdy. – To jednocześnie oddaje charakter naszych rządów – zwiększanie dostępności i zmniejszanie obciążeń dla obywateli – wskazał.
Jak podkreślił premier, tak długo, jak autostrady były pewnym dobrem luksusowym, „tak można powiedzieć, że nie dla wszystkich były dostępne”.
– My udostępniamy je dla wszystkich. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szansę pracowników na uzyskanie jak najlepszej pracy. Autostrady muszą jak najwięcej łączyć, a nie być barierami i stąd nasza zmiana – powiedział Mateusz Morawiecki.
PŁATNE ODCINKI AUTOSTRAD W POLSCE
Obecnie w Polsce płatne są następujące odcinki autostrad – odcinki koncesyjne:
- Autostrada A1: odcinek Rusocin – Nowa Wieś (zobacz obowiązujące stawki)
- Autostrada A2: odcinek Konin – Świecko (z wyłączeniem odcinka pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód) (zobacz obowiązujące stawki)
- Autostrada A4: odcinek Kraków – Katowice (zobacz obowiązujące stawki)
Odcinki zarządzane przez GDDKiA:
- Autostrada A2 Konin-Stryków
- Autostrada A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica).
SIECI DRÓG KRAJOWYCH W POLSCE
Długość dróg krajowych w Polsce: 19 393 km (w tym 17 782 km w zarządzie GDDKiA)
Drogi szybkiego ruchu – łączna długość: 4 888,9 km
Drogi ekspresowe: 3 089,2 km
Autostrady: 1 799,7 km (w tym 465 km odcinków koncesyjnych)
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030
W realizacji 91 zadań o długości 1 226,1 km
W przetargu 17 zadań o długości 263,2 km
W przygotowaniu 98 zadań o długości 2 817,5 km
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
W użytkowaniu 2 zadania o długości 10,3 km
W realizacji 13 zadań o długości 105,3 km
W przetargu na realizację 3 zadania o długości 21,9 km
W przygotowaniu 82 zadania o długości 740,3 km