Będzie nowy przebieg drogi krajowej nr 9 (DK9) na Podkarpaciu. Trasa połączy autostradę A4 na węźle Rzeszów-Zachód z drogą ekspresową S74 w okolicy Tarnobrzega.
W trzecim kwartale ogłoszony ma być przetarg na wykonanie studium technicznego tej inwestycji.
W poniedziałek w Świlczy k. Rzeszowa wiceminister infrastruktury Rafał Weber podpisał Programy Inwestycji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9.
Jak mówił Weber w trakcie uroczystości, do tej pory rząd PiS miał inne priorytety, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową w regionie. W tym kontekście wymienił m.in. budowę Via Carpatia czy obwodnic m.in. Przemyśla, Jasła czy Łańcuta.
– Teraz przyszedł czas na rozpoczęcie prac nad budową nowego odcinka drogi, która będzie łączyła węzeł autostradowy Rzeszów-Zachód z drogą ekspresową S74 – przekazał.
Wiceszef MI podkreślił, że ta inwestycja jest ważna przede wszystkim dla mieszkańców Rzeszowa oraz południa regionu, którzy chcą się dostać do Polski Centralnej.
– Ta droga pozwoli na bezpieczne, komfortowe i wygodne połączenie naszego województwa z centrum Polski, z autostradą A1, następnie za Łodzią z autostradą A2. Droga ta będzie wpięta w cały układ dróg szybkiego ruchu – zapewnił.
Wkrótce nowy przebieg DK9
Dokument podpisany w poniedziałek przez Webera pozwoli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na ogłoszenie przetargu na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), które dokładnie wskaże przebieg trasy.
Wiceminister zaznaczył, że nowa trasa będzie też skomunikowana z lotniskiem w Jasionce. Niezbędną infrastrukturę w tym zakresie wybudować ma samorząd województwa podkarpackiego.
– Układ komunikacyjny w województwie podkarpackim rysuje się nam naprawdę w sposób modelowy. Będziemy mieli za kilka lat zabezpieczony każdy kierunek komfortowej komunikacji – ocenił polityk.
Weber przytoczył dane, zgodnie z którymi na drogach w Polsce jest coraz bezpieczniej. Zaznaczył, że w ubiegłym roku było o 35 proc. mniej ofiar śmiertelnych w stosunku do 2019 r.
– To jest naprawdę bardzo dobry wynik. Pokazuje, że nasze działanie w sferze edukacyjnej i prawnej przynoszą efekty – powiedział.
Obecny na konferencji poseł PiS Krzysztof Sobolewski stwierdził, że nowa inwestycja to „kolejne otwarte okno na świat dla Podkarpacia”.
– Dla regionu nowa droga będzie stanowiła kolejną możliwość bezproblemowego dotarcia do centrum Polski – dodał.
Sobolewski zwrócił też uwagę, że samorządy, przez które będzie przebiegać nowa droga, zyskają wiele terenów inwestycyjnych.
Uzgodnione przez Ministra Infrastruktury Programy Inwestycyjne dotyczą budowy:
- nowego przebiegu DK9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzegu do początku obwodnicy Nowej Dęby. Droga o długości ok. 19 km będzie przebiegała po wschodniej stronie Wisły,
- drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów – Cmolas, dł. ok. 11 km),
- nowego przebiegu DK9 od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).
60 km nowej DK9
Jak poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, obecnie opracowywane są dokumenty niezbędne do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze.
– Planujemy, że nastąpi to w III kwartale tego roku. Po wyłonieniu wykonawców rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – dodała Joanna Rarus.
Do nowej trasy wpięte zostaną budowane obecnie obwodnice Kolbuszowej oraz Nowej Dęby. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
Jak podkreśliła Rarus, DK9 na Podkarpaciu ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ – południe.
– Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych – wskazała rzeczniczka.
Szybciej i bezpieczniej do Warszawy
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.
Budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Ostrowiec Świętokrzyski – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.