Po zakupie dwudziestu autobusów napędzanych gazem ziemnym, starachowicki MZK testuje autobus elektryczny. To wyprodukowany w starachowickim zakładzie pojazd MAN Lion’s City.
Autobus jest testowany na linii komunikacyjnej nr 19. Miasto planuje zakup pięciu takich pojazdów – informuje prezydent Mark Materek.
– W testach autobusu biorą udział pasażerowie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Starachowicach. Mieszkańcy sami będą mogli ocenić, czy chcieliby, aby taki autobus pojawił się na dłużej na ulicach naszego miasta. Jest bowiem szansa na to, aby autobusy elektryczne znalazły się w starachowickim taborze autobusowym i uzupełniły już nowoczesny tabor. Miasto złożyło już wniosek do NFOŚiGW o dofinansowanie ich zakupu w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” – dodaje prezydent.
W ramach tego projektu, gmina planuje budowę trzech stacji ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym o mocy od 50 kW do mniej niż 150 kW, a także zakup pięciu zeroemisyjnych elektrycznych autobusów zasilanych z baterii. Łączna wartość projektu wynosi ponad 18,5 mln zł. Stacje ładowania mają kosztować około 600 tys. zł netto. Z kolei koszt zakupu autobusów to 14,5 mln zł netto.
– W tej chwili czekamy na ocenę formalną i merytoryczną złożonego wniosku. Ostateczne rozstrzygnięcie powinno pojawić się w ciągu miesiąca. Nasz wniosek to szansa na uzyskanie 50-procentowego dofinansowania dla stacji ładowania oraz aż 90-procentowego dofinansowania na zakup autobusów – dodaje prezydent Starachowic.
W ramach złożonego projektu zostaną przeszkoleni również pracownicy ZEC-u. Ponad 60 pracowników weźmie udział w szkoleniach dotyczących obsługi stacji i autobusów
Elektryczny autobus MAN Lion’s City ma 12,2 m długości. Jest wyposażony w trzy pary drzwi dwuskrzydłowych. Zasila go bateria o pojemności 480 kWh. Jak zaznacza producent, autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres życia baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy i wynosić do 350 km. Za napęd pojazdu odpowiada silnik elektryczny o mocy 160kW, a ładowanie odbywa się za pomocą wtyczki na zajezdni.
Testowany autobus dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiada w pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu oraz klimatyzację. Zastosowano duże okna, większe niż w innych pojazdach. Do dyspozycji pasażerów są także fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.
Z uwagi na fakt, że autobus testowy nie jest wyposażony w urządzenia niezbędne do obsługi systemu R&G – nie będzie prezentowana pozycja pojazdu oraz godziny odjazdów autobusu w czasie rzeczywistym w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej w aplikacji MyBUS oraz na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach autobusowych.
Komunikacja w Starachowicach od kwietnia ubiegłego roku jest bezpłatna. Jak wynika z danych, w tym czasie liczba pasażerów wzrosła prawie trzykrotnie.