Kielecka rada miasta wyraziła zgodę na przekazanie dodatkowych 8 mln zł na rozstrzygnięcie przetargu dotyczącego obsługi tzw. unijnych linii autobusowych. Nie zabrakło jednak głosów mówiących o potrzebie ogłoszenia kolejnego postępowania w celu uzyskania lepszych ofert.
Oznacza to, że obsługę 12 miejskich linii autobusowych realizowaną 40 pojazdami (35 klasy maxi i pięć klasy midi), które zostały zakupione przez miasto w latach 2009-2010 przy udziale środków unijnych będzie świadczyć przedsiębiorstwo BP Tour Sp. Z.O.O z Lublina. Kontrakt na dwa lata opiewa na kwotę 45 mln zł.
Jarosław Karyś, przewodniczący rady miasta oraz szef klubu Prawa i Sprawiedliwości wyjaśnił, że sprzeciw prawie wszystkich radnych PiS związany był z przekonaniem, że przetarg może być powtórzony. Kolejne postępowanie dałoby szansę na uzyskanie korzystniejszych ofert. Być może także od obecnego przewoźnika, czyli Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
– Była duża szansa, aby zaoszczędzić te 8 mln zł ogłaszając następny przetarg. To mogłoby doprowadzić do sytuacji, że ostateczna wartość kontraktu byłaby o wiele bardziej korzystna dla miasta – zaznacza.
Odmiennego zdania jest Anna Kibortt, wiceprzewodnicząca rady miasta oraz szefowa proprezydenckiego klubu Projekt Wspólne Kielce. W opinii radnej pomysł ogłoszenia jeszcze jednego przetargu nie dawał żadnej gwarancji uzyskania lepszych ofert.
– Istniało dość duże ryzyko, że przy rozpisaniu kolejnego przetargu nie tylko nic nie zyskamy, ale możliwe, że zapłacimy więcej. Kolejne oferty mogłyby być jeszcze droższe, podobnie jak wydatki związane z organizacją zastępczej obsługi komunikacyjnej miasta. Oczywiście dobrze by było znaleźć tańsze rozwiązanie, ale zabrakło w tej kwestii konkretnych argumentów „za” unieważnieniem tego przetargu – ocenia.
Za projektem uchwały zakładającej przesuniecie dodatkowych 8 mln zł na rozstrzygniecie przetargu ogłoszonego przez Zarząd Transportu Miejskiego zagłosowało 13 osób, czyli cały klub Koalicji Obywatelskiej oraz Projekt Wspólne Kielce, Bożena Sieczka – radna Lewicy, a także Joanna Winiarska, Dariusz Kisiel – radni niezrzeszeni oraz Arkadiusz Ślipikowski z klubu PiS.
Przeciw było 10 radnych, czyli prawie wszyscy członkowie klubu Prawa i Sprawiedliwości oraz Katarzyna Suchańska z klubu Bezpartyjni i Niezależni. W głosowaniu nie brali udziału Kamil Suchański i Maciej Bursztein z BiN.
Przypomnijmy, że w sprawie obsługi tzw. małego kontraktu komunikacyjnego Kielc ogłaszano trzy przetargi. Dopiero w trzecim postępowaniu, po obniżeniu wymagań oraz podzieleniu zamówienia na trzy zadania zgłoszone zostały dwie oferty. Zabrakło wśród nich propozycji obecnego przewoźnika, czyli Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
ZTM Kielce na realizację zamówienia założył 37 mln zł. Tymczasem przedsiębiorstwo Robert Opara Przewóz Osób z Korczyna w gminie Strawczyn zaproponowało wykonanie wszystkich trzech zadań za kwotę 48,5 mln zł, a BP Tour Regio Sp. Z.O.O. z Lublina za sumę 45 mln zł.