„Czy 16-latkowie powinni otrzymać prawa wyborcze?” – debatowała o tym młodzież z kieleckich szkół. Takie rozwiązanie obowiązuje obecnie w czterech państwach Unii Europejskiej, m.in. w Austrii i Belgii. Argumenty za i przeciw wprowadzeniu tego rozwiązania w Polsce przedstawili w debacie oksfordzkiej uczniowie Akademickiej Szkoły Podstawowej i VI Liceum Ogólnokształcącego.
Za udzieleniem prawa wyborczego dla 16-latków podczas debaty opowiedział się Aleksander Piłat, uczeń VI LO im. Juliusza Słowackiego. Jego zdaniem to m.in. poprzez czynny udział w głosowaniu nastolatkowie mogą zdobyć niezbędne doświadczenie, potrzebne w przyszłości.
– To właśnie my młodzi będziemy decydować o przyszłości naszego narodu, dlatego powinniśmy zostać dopuszczeni do procesu decyzyjnego w kraju. Dodatkowo według mnie, to my, młodzi jesteśmy mniej podatni na manipulacje, mamy media społecznościowe, nie zamykamy się w bańkach informacyjnych, dzięki czemu potrafimy szybko weryfikować, fałszywe informacje – ocenia.
Przeciwni temu pomysłowi byli natomiast Michał Sztechman i Filip Młynarczyk uczniowie Akademickiej Szkoły Podstawowej. Ich zdaniem, 16-latkowie są zbyt mało doświadczeni, aby móc dokonać świadomych wyborów politycznych.
– Powinniśmy nabrać jeszcze więcej dojrzałości. To zbyt wczesny wiek, młodzież nie interesuje się aż tak bardzo polityką, aby móc się wypowiadać na ten temat. Ponadto w tym wieku jesteśmy wciąż mocno podatni na opinie innych osób – uważają.
Jak mówi, dr Bartłomiej Zapala, dyrektor Akademickiej Szkoły Podstawowej Shakespeare Primary School, w Kielcach, ideą debaty było, aby w sprawie praw wyborczych dla 16-latków wypowiedzieli się sami zainteresowani, czy chcieliby wziąć udział w wyborach.
– Obserwując politykę Unii Europejskiej, mam świadomość, że decyzje podejmowane dziś i w najbliższych latach będą miały swoje konsekwencje właśnie dla współczesnych nastolatków. W Polsce to duża grupa 1,2 mln osób. Zazwyczaj wybory rozstrzygają się liczbą kilkuset tysięcy do pół miliona. Jeśli zatem pokażemy politykom, że tak duża grupa osób wchodzi na rynek wyborczy, wówczas może także tematy dla młodych związane z kwestiami mieszkaniowymi, tworzeniem dobrych warunków wejścia na rynek pracy, czy kwestie edukacyjne zaczną być brane przez polityków na poważnie – ocenia.
Organizatorami debaty oksfordzkiej były Akademicka Szkoła Podstawowa Shakespeare Primary School, VI Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Kielcach oraz Fundacja Future for Europe.
W debacie wzięli udział uczniowie VIII klasy Akademickiej Szkoły Podstawowej i uczniowie I klasy VI Liceum Ogólnokształcącego w Kielcach, odpowiednio 15- i 16-latkowie.