Linoryt, druk pigmentowy i druk wypukły – prace dr Barbary Czapor-Zaręby, wykonane w różnych technikach można oglądać w Dworku Laszczyków w Kielcach, w ramach cyklu „Materia. Konfrontacje artystyczne”.
Kurator wystawy, Grzegorz Chorążek wyjaśnia, że widzowie znów zobaczą grafikę warsztatową.
– Przede wszystkim jest to druk wypukły, czyli linoryty i eksperymenty związane z drukiem, mocno wpadające w formy abstrakcyjne i też formy sztuki kinetycznej. Głównym motywem jest przejście między formą materialną a transcendentną. Ta problematyka dominuje w twórczości artystki – podkreśla.
Jak mówi sama artystka, motywem przewodnim jest „przejście”.
– Od początku interesował mnie moment pomiędzy tym, co znane i nieznane. Punktem wyjścia była faza liminalna (przejściowa) brytyjskiego antropologa Victora Turnera. Używał pojęcia progu, i ja tak traktuję swoje grafiki, że to co oswojone zostaje za nami, a stoimy przed tym momentem przejścia, przed tą nawet czasami inicjacją, która z reguły budzi niepokój. To jest coś, co jest nieznane. Nie wiemy, czego się spodziewać po tej drugiej stronie – zauważa.
Barbara Czapor-Zaręba zaznacza, że jej grafiki można odczytywać, jako poszukiwanie transcendencji, ale można je też przełożyć na inne momenty w naszym życiu, kiedy coś się kończy, a coś zaczyna. Wtedy pojawia się niepokój o to, co będzie za moment, bo nowe, nieznane budzi lęk.
Artystka pokazała prace wybrane z dwóch cyklów.
– Pierwszy, z 2003 roku – „Próba przejścia”, a drugi cykl graficzny wciąż trwa, i nosi tytuł „Przejście”. To jest jakiś wycinek mojej twórczości, który prezentuję, zmieniając technikę i materię, w której pracuję. Ale wystawę otwierają dwie grafiki, które nie pochodzą z tych cyklów. Traktuję je jako obnażenie mojego warsztatu, kiedy interesowały mnie inne rzeczy, ale chciałam pokazać też ten proces. Nie oznacza to, że był on lepszy lub gorszy. To był taki etap. Obecnie moje prace są dość ascetyczne, ale do tego dochodziłam stopniowo – tłumaczy Barbara Czapor-Zaręba.
Pod wrażeniem prac artystki był Jarosław Karyś, zastępca dyrektora Muzeum Wsi Kieleckiej.
– To są grafiki, które intrygują, niepokoją, dają do myślenia. Najważniejsze, żeby odczuć to, co artysta chciał przekazać, żeby zinterpretować to po swojemu, nad czymś się zastanowić. Czasami warto coś zmienić, żeby pokazać inną twarz Muzeum Wsi Kieleckiej. To ciekawa wystawa, ciekawy artysta. Zainteresowanie, które dziś oglądamy, pokazuje wagę tej wystawy – powiedział.
Wystawa potrwa do 11 lipca. Kolejna odsłona cyklu „Materia. Konfrontacje artystyczne” została zaplanowana na 14 lipca. Tym razem będzie to malarstwo Pawła Olchawy.
Barbara Czapor-Zaręba urodziła się w 1977 roku w Namysłowie. Ukończyła studia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie (obecnie Uniwersytet Jana Długosza). Dyplom artystyczny z wyróżnieniem zrealizowała w Pracowni Druku Wypukłego prof. Ewy Zawadzkiej w Zakładzie Grafiki Warsztatowej Instytutu Plastyki w Częstochowie w 2003 roku. Studiowała na Wydziale Artystycznym na kierunku Grafika, specjalność grafika warsztatowa w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wypukłego prof. Mariusza Pałki w 2012 roku. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuki w dziedzinie: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki nadany uchwałą Rady Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Od 2020 roku pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Prace prezentowała m.in. we Francji, Chinach, Chorwacji, Niemczech, Norwegii, Japonii i Czechach. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów artystycznych.