Ponad 88-kilometrowy odcinek linii kolejowej numer 25 ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego zostanie gruntownie przebudowany.
W poniedziałek (19 czerwca) została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji. Uczestniczył w niej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Jak przypomniał, cały program Kolej Plus zakłada przeznaczanie 13 mld zł na inwestycje w całym kraju.
– Wykonane zostaną 34 zadania, które obecnie są na różnych etapach realizacji, dziś podpisujemy umowę w Skarżysku, która zapewni podjęcie prac na odcinku do Tomaszowa Mazowieckiego. To bardzo potrzebne prace, bo jak widać z zapotrzebowania – ruch pasażerski na tej trasie jest bardzo duży.
Podpisana przez PLK SA i przedstawicieli samorządu wojewódzkiego umowa umożliwi ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i elektryfikacji odcinków linii kolejowej z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej. Marszałek Andrzej Bętkowski mówił, że cała infrastruktura kolejowa w regionie się rozwija:
– Wyremontowane zostały perony, w Skarżysku dworzec kolejowy nie ma już kładki nad torami, jest za to przejście podziemne, umożliwiające ruch pieszo-rowerowy. Od kilku lat w kierunku Ostrowca i dalej Sandomierza są dwa tory, umożliwiające lepszą komunikację pociągów. Teraz oczekujemy, że w kierunku Końskich i Łodzi będzie taka sama linia, w pełni zelektryfikowana.
Senator Jarosław Rusiecki podkreślał, że otoczenie dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej bardzo korzystnie się zmieniło.
– Program Kolej Plus jak również program dworcowy i modernizacji linii kolejowych działa. Ja przypomnę, że linia ze Skarżyska do Końskich i Łodzi miała być zamknięta, podobnie jak Skarżysko – Ostrowiec. A przecież w hucie w Ostrowcu produkuje się milion ton stali rocznie, to 10 proc. krajowej produkcji, ale ten proces wymaga dobrej komunikacji kolejowej. Obecna infrastruktura to działanie rządu Prawa i Sprawiedliwości, teraz czas na modernizację linii w stronę Tomaszowa.
Z kolei senator Krzysztof Słoń przypomniał że w ostatnich miesiącach jesteśmy świadkami wielu dobrych decyzji dotyczących inwestycji drogowych.
– Teraz do umów obejmujących budowę kolejnych odcinków S74 dochodzi istotny odcinek kolejowy. Zarówno drogowcy jak i kolejarze realizują ważne inwestycja poprawiajcie jakość komunikowania województw świętokrzyskiego i łódzkiego. To rozwiązania sprzyjające także bezpieczeństwu i ekologii.
Poseł Agata Wojtyszek zaznaczyła, że dziś można mówić o kolejnym święcie na ziemi świętokrzyskiej.
– Kiedy w grudniu 2021 otwieraliśmy linię do Końskich, wielu niedowiarków mówiło, że to się nie mogło udać, jak widać udało się. Program Kolej Plus działa i pozwoli na modernizację linii 25, a przecież wyremontowany zostanie w Skarżysku też peron pierwszy. To ważny węzeł komunikacyjny nie tylko w naszym regionie, ale także na mapie całego kraju. Dziś na trasie, którą obejmuje umowa, jeździ 14 pociągów pasażerskich i siedem towarowych, to pokazuje, jak potrzebne jest to połącznie.
W ramach przygotowania dokumentacji projektowej o szacunkowej wartości prawie 40 mln zł linia kolejowa nr 25 zostanie objęta pracami projektowymi, obejmującymi dwa odcinki linii kolejowej pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem oraz Wąsoszem Konieckim a Skarżyskiem-Kamienną, wyjaśnił Piotr Majerczak członek zarządu PKP.
– Prace projektowe umożliwią przygotowanie dokumentacji umożliwiającej przyszłą elektryfikację linii kolejowej nr 25, a tym samy jej obsługę ekologicznymi pociągami elektrycznymi z prędkością do 120 km/h. Dokumentacja dla dwóch odcinków (Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz Wąsosz Konecki – Skarżysko-Kamienna) zostanie przygotowana w ramach umowy dofinansowanej z programu Kolej Plus. Dodatkowo PLK SA ze środków krajowych zleci opracowanie dokumentacji projektowej na odcinku Opoczno – Wąsosz Koniecki (linii kolejowej nr 25) wraz z nowymi łącznicami, przy jednoczesnym uwzględnieniu planowanej szprychy CPK.
Podróżni będą mogli korzystać z nowych i zmodernizowanych peronów w Tomaszowie Mazowieckim Ludwikowie, Wąwale, Kamieniu, Szadkowicach, Słomiance, Januszewicach, Czarnieckiej Górze, Stąporkowie, Grzybowie, Wólce Plebańskiej, Mroczkowie, Gilowie i Brzasku. Dzięki inwestycji z wygodnego połączenia kolejowego z Kielcami będzie mogło korzystać ok. 180 tys. mieszkańców regionu. Czas przejazdu pociągów regionalnych z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej wyniesie ok. 100 minut.
To kolejny projekt realizowany przez PLK SA na linii kolejowej nr 25. Podróżni korzystają już ze zmodernizowanej stacji w Skarżysku-Kamiennej. Nowe przejście podziemne ułatwiło dotarcie na perony i przejście na drugą stronę magistrali kolejowej. Bardziej komfortowe możliwości podróży zyskali także pasażerowie pociągów pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim, a na przełomie tego i przyszłego roku zakończy się modernizacja całego szlaku kolejowego do Sandomierza.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.