Wreszcie nie jesteśmy na końcu, a wręcz odwrotnie – jesteśmy na pierwszym miejscu w Europie w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – ocenił w rozmowie z PAP szef Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak odnosząc się do przyznania Polsce przez ETSC nagrody za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwa.
We wtorek Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) poinformowała o przyznaniu Polsce nagrody PIN 2023 (Road Safety Performance Index) za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwie ruchu drogowego. Nagroda została przyznana za znaczne osiągnięcia i zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach. W Polsce w latach 2012-2022 liczba ofiar śmiertelnych spadła o 47 proc., a w tym czasie średnia redukcja w UE wyniosła zaledwie 22 proc.
Odnosząc się do tych informacji szef Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak podkreślił, że sukces Polski na gruncie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym charakteryzuje systemowe podejście, na które składają się zmiany legislacyjne, edukacja, budowa nowoczesnej infrastruktury drogowej, a także rozbudowa sieci fotoradarów.
– Zmiany in plus to także następstwo działań rządu. Dzięki temu w latach 2011-2021 nastąpił spadek zabitych w wypadkach drogowych o prawie 2 tys. osób. W 2012 roku liczba zabitych spadła poniżej 4 tys. a w 2015 po raz pierwszy poniżej 3 tys. – mówił.
W ubiegłym roku – pierwszy raz w historii – liczba zabitych na polskich drogach spadła poniżej 2 tys. osób. Jednocześnie systematyczne maleje liczba ciężko rannych. Obecnie wynosi około 8 tys. rocznie. Cieszy także fakt, że w ostatnim dziesięcioleciu liczba wypadków drogowych z udziałem dzieci zmalała o 51 proc. – wynika z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS” – przekazał.
Dodał, że jest zbudowany faktem, że Polska otrzymała po raz pierwszy europejskie wyróżnienie w uznaniu zasług w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Tym bardziej, że Instytut Transportu Samochodowego od dekad jest silnie zaangażowany w ten proces, m.in. poprzez analizę stanu BRD, edukację komunikacyjną dzieci i młodzieży, szkolenia i reedukację kierowców, a także realizując krajowe i międzynarodowe badania oraz projekty dotyczące skuteczności wybranych działań w zakresie bezpieczeństwa na drogach – wskazał.
Zaznaczył, że coraz lepsze statystyki poprawiają także pozycję Polski w europejskich rankingach.
– Nasz kraj awansował w rankingu państw UE o pięć pozycji (na 18. Miejsce) z wynikiem 51 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Można zatem śmiało powiedzieć, że wreszcie nie jesteśmy na końcu, a wręcz odwrotnie – jesteśmy na pierwszym miejscu w Europie w dziedzinie poprawy BRD – podkreślił.
Przyznał jednocześnie, że przed nami jest konieczność dalszej pracy, aby osiągnąć bezpieczeństwo porównywalne z najlepszymi krajami.
– To wyzwanie nie dotyczy tylko Polski, ponieważ najnowsze analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w ramach raportu PIN 2023, pokazują, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła w zeszłym roku o 4 proc., do 20 679 osób – mówił.
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) poinformowała we wtorek przyznaniu po raz pierwszy Polsce nagrody PIN 2023 za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwie ruchu drogowego. Eksperci ETSC wymienili kilka kluczowych elementów decyzji o przyznaniu Polsce tegorocznej nagrody.
Oprócz znacznego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach wymieniono m.in. kompleksowy Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030, który wyznacza cele zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 50 proc.; zakrojony na szeroką skalę czteroletni Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej; rozbudowę sieci fotoradarów stacjonarnych i odcinkowych pomiarów prędkości; wprowadzenie „korytarzy życia” umożliwiających pojazdom uprzywilejowanym dojazd do miejsc kolizji na autostradach.
Przyznając Polsce nagrodę ETSC zwróciła uwagę na problem prędkości w Polsce. Zdaniem Rady obserwowane prędkości pojazdów są wciąż zbyt wysokie. Maksymalna dopuszczalna prędkość 140 km/h na autostradach należy do najwyższych w UE. Polska powinna również rozważyć ograniczenie prędkości do 30 km/h na drogach używanych przez pieszych i rowerzystów w miastach.
Jak zauważył ITS, ogłoszenie nagrody dla Polski zbiega się z publikacją przez ETSC nowej analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego PIN 2023, która pokazuje, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła w zeszłym roku o 4 proc., do 20 679. Liczba ta jest nadal o 9 proc. niższa niż w 2019 roku, ostatnim przed pandemią Covid-19, która radykalnie zmieniła natężenie ruchu. ETSC ostrzega jednak, że od 2019 r. potrzebny byłby spadek o 17,2 proc., aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE i ONZ, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2030 r.