Ministerstwo Finansów po raz kolejny apeluje o zabieranie ze sklepów i restauracji paragonów. Te dokumenty ułatwiają zgłoszenie reklamacji, porównywanie cen i sprawdzanie tego, czy transakcja została prawidłowo rozliczona.
Anna Jasnosz z Izby Administracji Skarbowej w Kielcach zwraca uwagę na fakt, że paragon, choć z pozoru może wydawać się nieistotny, ma duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki.
– Nieuczciwi przedsiębiorcy, aby uniknąć płacenia podatków, nie wydają paragonów lub wydają nieprawidłowe, w tym tzw. paragon kelnerski. Zdarza się, że zbierają paragony pozostawione przez klientów, aby je anulować bądź wykorzystują do wystawiania tzw. pustych faktur i wyłudzania podatku VAT – mówi rzecznik.
Anna Jasnosz dodaje, że jeśli nieuczciwy przedsiębiorca zatai, że odbyła się transakcja i nie wystawi paragonu, to kwotę podatku VAT będzie mógł schować do kieszeni i nie trafi ona do budżetu państwa.
– Nieuczciwy przedsiębiorca będzie też bardziej konkurencyjny niż ten, który rzetelnie płaci podatki. Biorąc paragon, wspieramy uczciwą konkurencję na rynku – podkreśla rzecznik.
Jeżeli nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego możemy zgłosić to w urzędzie skarbowym, przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny: 800 060 000 oraz w aplikacje eParagony.