Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w obecności wiceministra infrastruktury Rafała Webera, podpisała umowę na zaprojektowanie i rozbudowę drogi krajowej nr 79.
Chodzi o odcinek pomiędzy Ciepielowem a Lipskiem wraz z budową obwodnicy Ciepielowa. To fragment trasy prowadzącej między innymi z Warszawy do Sandomierza. Inwestycja podzielona została na dwa odcinki: pierwszym jest budowa blisko dwóch kilometrów obwodnicy, a drugi to rozbudowa DK79 na długości ok. 6,4 km.
— Sukcesywnie rozbudowujemy drogę krajową nr 79 na Mazowszu. Już niedługo mieszkańcy Ciepielowa będą mieli obwodnicę oraz zupełnie nową drogę krajową i odetchną od ruchu tranzytowego przebiegającego dziś przez miasto. Dla kierowców nowa obwodnica oznacza większy komfort podróżowania — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie i rozbudowa DK79 na odcinku Ciepielów – Lipsko wraz z budową obejścia Ciepielowa, w tym uzyskanie niezbędnych opinii, decyzji i pozwoleń koniecznych do zrealizowania zadania.
Nowy przebieg DK79 będzie miał parametry trasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a istniejąca trasa zostanie dostosowana do tych parametrów. Powstanie jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu. Ponadto wybudowane zostaną drogi do obsługi terenów przyległych, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe lub rowerowe oraz zatoki autobusowe. Wybudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Umowa o wartości 135 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 39 miesięcy od daty jej zawarcia. Zakończenie prac budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie drogi przewidywane jest na 2027 r.
Przygotowanie i realizacja inwestycji są finansowane z budżetu państwa oraz z Krajowego Funduszu Drogowego.
Rozbudowa DK79
Modernizacja około 136 km DK79 od granicy z Warszawą do granicy z województwem świętokrzyskim została podzielona na krótsze odcinki:
- Piaseczno ul. Energetyczna (granica z m. st. Warszawa) – ul. Syrenki (ok. 350 m)
- Piaseczno ul. Syrenki – początek obwodnicy Góry Kalwarii (ok. 13,5 km)
- obwodnica Góry Kalwarii (ok. 9 km)
- Góra Kalwaria – Mniszew (ok. 13,6 km)
- Mniszew - Magnuszew (ok. 12,5 km)
- Magnuszew – Ryczywół (ok. 9,5 km)
- Przejście przez Kozienice odc. II i III (ok. 4,4 km)
- Aleksandrówka – Garbatka (ok. 10,08 km)
- Garbatka – Wilczowola (ok. 7,7 km)
- obwodnica Ciepielowa (ok. 1,6 km)
- Ciepielów – Lipsko (ok. 6,4 km)
- obwodnica Lipska (6,4 km)
- Lipsko – granica województwa (ok. 8,5 km)
W sierpniu 2022 roku oddano do ruchu pierwszy odcinek od ul. Energetycznej do Syrenki w Piasecznie. Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Dla drugiego, do początku obwodnicy Góry Kalwarii, trwają prace projektowe związane z wykonaniem koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Odbyły się spotkania informacyjne dla społeczeństwa.
Od grudnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z 9-kilometrowej obwodnicy Góry Kalwarii, która wyprowadziła uciążliwy ruch z centrum miasta.
Dla kolejnych trzech odcinków, od końca obwodnicy Góry Kalwarii do Ryczywołu, przygotowywane są koncepcje programowe wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych.
Przejście przez Kozienice podzielone zostało na trzy zadania. Pierwsze polegające na rozbudowie ok. 1 km DK48 i DK79 zakończyło się w styczniu 2021 roku. Z kolejnego, ponad 1,6 km, rozbudowanego odcinka DK79 kierowcy korzystają od listopada 2022 roku. Natomiast na ostatni odcinek, w ramach którego rozbudowane zostanie ok. 2,7 km DK48, w marcu 2023 roku GDDKiA podpisała umowę w systemie Projektuj i buduj.
Dla odcinka pomiędzy Aleksandrówką a Garbatką od marca 2022 roku trwa opracowanie koncepcji programowej oraz materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej wraz z jej uzyskaniem.
Z kolei w czerwcu 2022 roku podpisana została umowa na rozbudowę odcinka od Garbatki do Wilczowoli w systemie Projektuj i buduj. GDDKiA szacuje, że w IV kwartale 2023 roku otrzyma decyzję ZRID, co umożliwi wykonawcy rozpocząć prace budowlane.
Dla obwodnicy Lipska, realizowanej w ramach Programu budowy 100 obwodnic, w lipcu br. GDDKiA uzyskała decyzję ZRID i ruszyły już roboty w terenie. Wykonawca rozpoczął od wytyczenia pasa drogowego i odhumusowania. Na budowę wejdą saperzy i archeolodzy.
Pomiędzy Lipskiem a granicą z województwem świętokrzyskim dobiegają końca prace przygotowawcze, w oparciu o opracowaną koncepcję projektową i uzyskaną decyzję środowiskową.