Na granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego trwa budowa odcinka trasy S7. Kiedy pojedziemy kolejnym odcinkiem ekspresowej „siódemki”?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że na fragmencie S7 Miechów – Szczepanowice rozpoczęło się układanie pierwszych warstw asfaltu. Budowa odcinka o długości ok. 5,3 km będzie kosztować prawie 162,5 mln zł. Trasa ma być gotowa w sierpniu 2024 roku.
Aby krajowa „siódemka” stała się pomiędzy Warszawą i Krakowem trasą ekspresową brakuje jedynie odcinków w Małopolsce. Poza fragmentem Miechów – Szczepanowice trasa S7 powstaje pomiędzy Widomą oraz Krakowem (18,3 km długości; planowane zakończenie prac – listopad 2024 r.) oraz Moczydłem i Miechowem (18,7 km; planowane zakończenie prac – wrzesień 2023 r.).
Pomiędzy Warszawą i granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego trasa S7 jest już gotowa. Ma 230 km długości.
S7 na południe od Krakowa
Kilka dni temu GDDKiA poinformowała, że w przetargu na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice, tzw. nowej Zakopianki, wpłynęło pięć ofert. Najtańszą – opiewającą na blisko 16,7 mln zł – przedstawiła firma Ivia. Tylko ta oferta mieści się w budżecie przewidzianym przez GDDKiA na ten etap prac przygotowawczych, który wynosi prawie 22,4 mln zł.
STEŚ to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.
Zadaniem wykonawcy wybranego w przetargu będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu.
Według zarządcy dróg przygotowanie STEŚ będzie wieloletnim procesem. Zakłada on, że po sześciu latach od podpisania umowy zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.
GDDKiA oceniała wcześniej, że odcinek S7 między Krakowem i Myślenicami – w zależności od wybranego wariantu – będzie miał 23-29 km długości. Koszt budowy oszacowano na między 4,7-6,5 mld zł. Każdy z dotychczas zaproponowanych korytarzy przewiduje kapitałochłonne odcinki tunelowe z powodu wysokiego zurbanizowania terenów.