Dworzec kolejowy Kielce Główne niebawem będzie gotowy. Podróżni będą mogli korzystać ze zmodernizowanego budynku już za kilka miesięcy.
Prace modernizacyjne postępują zgodnie z planem. Centralna część budynku jest już w fazie końcowej. Kilka dni temu, jak informowaliśmy, nad wejściem do dworca pojawiła się nowa nazwa stacji – „Kielce Główne”.
Przebudowa dworca kolejowego w Kielcach będzie kosztowała 44,2 mln zł. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą firma MGBuilding z Kielc.
Kolejarze zapewniają, że termin otwarcia dworca w drugiej połowie 2023 roku nie jest zagrożony.
Dworzec kolejowy Kielce Główne
Wybudowany w latach 1965-1971 w stylu modernistycznym dworzec projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie stanie się obiektem nowoczesnym, proekologicznym, estetycznym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych.
Bryła budynku, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł, nie ulegnie zmianom. Renowacji zostanie poddana elewacja budynku. Szczególną uwagę będą zwracały przeszklenia umiejscowione w centralnej części budynku oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Dzięki nim osoba patrząca na budynek z zewnątrz będzie widziała olbrzymich rozmiarów szklaną taflę z delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Modernistycznego charakteru elewacji dodadzą jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach zostanie podkreślona przez nową iluminację nocną. Natomiast na szczycie budynku dworca zaprojektowano podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz logotyp PKP i nazwę stacji – Kielce (od strony peronów).
Wielkie zmiany czekają kielecki dworzec wewnątrz. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, bo posiadającego przeszło 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Będzie on kwintesencją nowoczesnej aranżacji wnętrz – oparty na kontraście jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. W ten sposób zaprojektowanej aranżacji „ciepła” doda wykonany z dębowych listewek sufit podwieszany z liniowymi oprawami świetlnymi.
Ciekawym detalem w przestrzeni nowego holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, będzie „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten, co ciekawe, nie znalazł się w holu tylko jako zielony akcent, ale posiada również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Stąd zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi oprócz stolików i krzesełek skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych. Przyjaznego charakteru wnętrzu będzie dodawała wielkoformatowa, kolorowa fototapeta.
W nowym holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. Dostaniemy się z niego również za pomocą schodów i wind do tunelu prowadzącego na perony. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i jednego z wydziałów Urzędu Miasta Kielce.