Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S74.
Jak informowaliśmy, kilka dni temu GDDKiA poinformowała, że w czwartym kwartale tego roku zamierza podpisać umowę na zaprojektowanie i budowę trasy ekspresowej S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Stecol Corporation, która prawie 30-kilometrowy odcinek chce wybudować za kwotę ok. 1 mld zł.
Tym razem chodzi o przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S74 Łagów – Jałowęsy – Tomaszów. W tym przypadku GDDKiA – przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – również planuje podpisać umowę z wykonawcą w czwartym kwartale 2023 roku.
– W przetargu na wyłonienie wykonawcy tego odcinka wpłynęło 12 ofert. Wszystkie mieściły się w naszym budżecie, który wynosił około 840 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę około 630 mln zł, złożyła firma Aldesa Construcciones – poinformowała GDDKiA.
Wybudują prawie 20 km trasy S74
Odcinek o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i budowaną od kilku miesięcy obwodnicą Opatowa. Nowa trasa będzie przebiegała głównie nowym śladem na południe od istniejącej drogi krajowej nr 74. W ramach inwestycji wybudowany zostanie węzeł w Baćkowicach oraz dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt i dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie.
Ponadto przewidziano między innymi budowę dróg dojazdowych i pełne skomunikowanie terenów przyległych. Zaplanowano budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, a także budowę i przebudowę infrastruktury związanej i niezwiązanej z drogą.
Kolejne odcinki S74 w realizacji
Aktualnie trwa realizacja trzech odcinków. W styczniu GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok. 16,4 km). Jej uzyskanie w drugiej połowie bieżącego roku pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych. Realizacja zadania rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku, roboty powinny się zakończyć w drugiej połowie 2025 roku.
Również w styczniu podpisana została umowa na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej, pod koniec roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja powinna zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku.
W marcu rozpoczęły się natomiast roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 7 km). Zakończenie inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj od czerwca 2021 roku planowane jest za niespełna dwa lata.
Z kolei w październiku ubiegłego roku złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka „ekspresówki” od Opatowa do Niska i jej połączenia z S19.