Budowa nowej siedziby Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” im. Stefana Karskiego w Kielcach postępuje, ale wykonawca prac, firma Anna-Bud złożył do ratusza wniosek o zwiększenie wartości kontraktu.
Nowa siedziba sceny dla młodego widza została ulokowana na Wzgórzu Zamkowym. Obejmie dwa istniejące już budynki – dawnej kuźni, gdzie będzie się znajdowała przede wszystkim część administracyjna oraz dworu starościńskiego, w którym powstały sceny. Połączyła je dobudowana wieża.
Choć pierwotny termin zakończenia prac był planowany na czerwiec tego roku, to nastąpiło opóźnienie i, jak przypomina Piotr Bogusław Jędrzejczak, dyrektor „Kubusia”, teraz jest to grudzień.
– Wygląda na to, że do końca roku inwestycja zostanie rozliczona. To jest konieczność, ponieważ mamy dofinansowanie unijne. No a potem będzie etap odbioru tego budynku i poprawek, które zawsze są konieczne. W tej chwili widać, że te prace weszły w fazę końcową – wyjaśnia.
O postępie prac na swojej stronie internetowej informuje ich wykonawca, firma Anna-Bud. W komunikacie czytamy:
„W chwili obecnej na wszystkich trzech budynkach trwają intensywne prace wykończeniowe typu szpachlowanie, malowanie, układanie glazury, montaż konstrukcji pod okładziny panelowe. Trwają także prace przygotowawcze pod montaż ustrojów akustycznych na małej i dużej sali oraz w foyer. Równocześnie prowadzone są roboty związane z technologią sceniczną, obejmujące montaż przewodów, mechanizmów wyciągowych, zbloczy pod sztankiety i reflektory.
Zakończone zostały prace elewacyjne i obecnie rozpoczynamy prace związane z zagospodarowaniem terenu. W ostatniej fazie budowy będziemy dostarczać urządzenia oraz sprzęt multimedialny związany z technologią sceniczną”.
Piotr Bogusław Jędrzejczak wyjaśnia, że wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wyposażenie teatru. Dodaje, że działania muszą być przemyślane, aby zgrać termin zakończenia prac budowlanych z dostawą wyposażenia.
– To jest istotne, ponieważ jeśli te sprzęty zostaną zakupione czy wykonane wcześniej, niż będziemy mogli tam wejść, to powstaje problem, gdzie je składować, co też wiąże się z jakimiś dodatkowymi kosztami, a jeśli powstaną za późno, to nie będziemy mieli gdzie pracować. Więc te terminy muszą być zsynchronizowane – podkreśla.
Najbardziej realnym terminem przenosin teatru do nowej siedziby są wakacje 2024 roku. – Myślę, że najrozsądniej byłoby, żebyśmy do końca tego sezonu przetrwali w dotychczasowym miejscu, czyli na Dużej, a przenosili się w wakacje, dlatego że na czas przeprowadzki musielibyśmy wstrzymać granie, a to jest kwestia 1,5-2 miesięcy. Niestety np. przenoszenie dokumentów jest związane z określonymi procedurami. Lepiej zrobić to spokojnie i przyzwoicie – zaznacza dyrektor.
Wartość inwestycji wynosi ponad 37,5 mln zł, w tym 12 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Wykonawca prac, firma Anna-Bud złożył do miasta wniosek o rewaloryzację kontraktu. Na razie dokument jest analizowany. Miasto nie ujawnia kwoty, o którą wystąpił wykonawca.