Jak poznać, że uczniowie wykorzystali sztuczną inteligencję do odrobienia pracy domowej, ale też w jaki sposób wykorzystać algorytm do przygotowania ciekawej lekcji – to tylko część wiedzy, którą będzie można zdobyć dzięki warsztatom przygotowanym przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Temat jest ważny, bowiem jak stwierdził Kazimierz Mądzik, świętokrzyski kurator oświaty, sztuczna inteligencja jest największym wyzwaniem, przed którym stoją szkoły. Tomasz Sokołowski, konsultant centrum tłumaczy, że ChatGPT, któremu poświęcone będzie szkolenie zrewolucjonizował sposób zdobywania informacji w Internecie. Za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji można napisać wypracowanie na zadany temat lub przygotować rozbudowaną prezentację.
– Są już programy antyplagiatowe, które wychwytują treści przygotowane przez ChatGPT, a na warsztatach będzie można poznać specyficzny język ChataGPT, aby nauczyciel mógł od razu stwierdzić czy to napisał uczeń, czy sztuczna inteligencja – tłumaczy Tomasz Sokołowski.
Problem z rozpoznaniem autora pojawia się, gdy po uzyskaniu odpowiedzi od ChatGPT dalej ją modyfikujemy. Algorytmowi można na przykład narzucić styl wypowiedzi, nakazać mu ją uprościć lub skomplikować.
Tomasz Sokołowski podkreśla, że sztuczna inteligencja może posłużyć do przygotowania ciekawej lekcji. Poza tym nauczyciele mogą zachęcać uczniów, by przy pracy domowej używali właśnie ChatGPT.
– Potrafi być on bardzo kreatywny i daje on odpowiedzi, na które część młodych ludzi sama by nie wpadła – tłumaczy konsultant ŚCDN.
– ChatGPT może być narzędziem dla nauczyciela do stworzenia świetniej prezentacji na dany temat, ale również pomocą dla ucznia, przy przygotowywaniu wypracowania – zapewnia Tomasz Sokołowski.
Warsztaty edukacyjne poświęcone Chatowi GPT odbędą się 27 września. Obecnie trwa rekrutacja chętnych. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli planuje organizować to szkolenie cyklicznie.