Nowa, przeszkolona fasada, więcej pomieszczeń użytkowych oraz podświetlony napis nad głównym wejściem. Modernizacja gmachu dworca kolejowego w Kielcach wkracza w ostatni etap, a jego ponowne otwarcie ma nastąpić jeszcze w tym roku.
Bartłomiej Sarna z zespołu prasowego PKP S.A. informuje, że obecnie trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku.
– Zakończyliśmy wykonywanie posadzek na parterze i piętrach segmentu środkowego. Trwa także montaż okładzin posadzki z lastryko oraz sufitu podwieszanego w holu dworca. Zamontowaliśmy witryny przyszłych lokali komercyjnych. Sfinalizowaliśmy też montaż okładzin posadzki wykonanych z lastryko we wszystkich czterech klatkach schodowych. W południowym skrzydle budynku trwają ostatnie prace w przyszłych pomieszczeniach Straży Ochrony Kolei. Z kolei w całym budynku prowadzone są roboty instalacyjne – wymienia.
Bartłomiej Sarna dodaje, że wykonawca rozpoczął roboty budowlane związane z zagospodarowaniem otoczenia dworca.
– Wykonano część chodników przy południowym skrzydle budynku. Kontynuowane są roboty przy budowie nawierzchni od strony parkingu i skrzydła północnego. Przed wejściem do budynku od strony miasta wykonano nowe schody i podjazdy dla wózków – tłumaczy Bartłomiej Sarna.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez przedstawiciela PKP S.A. planowany termin zakończenia inwestycji i otwarcia dworca w Kielcach dla podróżnych to koniec bieżącego roku.
Koszt przebudowy dworca kolejowego w Kielcach wynosi ponad 44 mln zł. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą firma MGBuilding z Kielc.
Dworzec kolejowy Kielce Główne
Wybudowany w latach 1965-1971 w stylu modernistycznym dworzec projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie stanie się obiektem nowoczesnym, proekologicznym, estetycznym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych.
Bryła budynku, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł, nie ulegnie zmianom. Renowacji zostanie poddana elewacja budynku. Szczególną uwagę będą zwracały przeszklenia umiejscowione w centralnej części budynku oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Dzięki nim osoba patrząca na budynek z zewnątrz będzie widziała olbrzymich rozmiarów szklaną taflę z delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Modernistycznego charakteru elewacji dodadzą jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach zostanie podkreślona przez nową iluminację nocną. Natomiast na szczycie budynku dworca zaprojektowano podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz logotyp PKP i nazwę stacji – Kielce (od strony peronów).
Wielkie zmiany czekają kielecki dworzec wewnątrz. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, bo posiadającego przeszło 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Będzie on kwintesencją nowoczesnej aranżacji wnętrz – oparty na kontraście jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. W ten sposób zaprojektowanej aranżacji „ciepła” doda wykonany z dębowych listewek sufit podwieszany z liniowymi oprawami świetlnymi.
Ciekawym detalem w przestrzeni nowego holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, będzie „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten, co ciekawe, nie znalazł się w holu tylko jako zielony akcent, ale posiada również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Stąd zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi oprócz stolików i krzesełek skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych. Przyjaznego charakteru wnętrzu będzie dodawała wielkoformatowa, kolorowa fototapeta.
W nowym holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. Dostaniemy się z niego również za pomocą schodów i wind do tunelu prowadzącego na perony. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i jednego z wydziałów Urzędu Miasta Kielce.