Wysokość pensji, elastyczne godziny pracy i możliwości rozwoju to dla młodych do 20. roku życia główne wyznaczniki atrakcyjnej oferty pracy – wynika z raportu. Większość młodych chciałaby pracować nawet wtedy, gdyby nie wymagała tego ich sytuacja życiowa.
Dodano, że dla 55 proc. młodych osób w wieku 15-20 lat, które szukają pracy, kluczowa pozostaje wysokość wynagrodzenia oferowanego przez potencjalnego pracodawcę. Inne istotne elementy atrakcyjnej oferty to, według badanych: elastyczne godziny pracy (43 proc.) i szerokie możliwości rozwoju (36 proc.). Pytani wskazali też na korzystne dodatki do pracy (28 proc.) i wybór trybu pracy – np. zdalna czy hybrydowa (27 proc.).
Oceniając możliwości znalezienia atrakcyjnej pracy w perspektywie miesiąca, 51 proc. ankietowanych określiło szanse zatrudnienia na dobrych warunkach jako małe, a 17 proc. – duże.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że większość młodych osób chciałaby pracować, nawet jeśli ich sytuacja życiowa nie wymagałaby tego. Jako powód wskazali „własny rozwój” (35 proc. ankietowanych w wieku 15-20 lat) oraz „chęć życia na wyższym poziomie” (23 proc. respondentów w tej grupie); 6 proc. 15-20 latków stwierdziło, że życie na dostatecznym poziomie wystarczy, by zrezygnować z pracy.
Izabela Franke z Future Mind zwróciła uwagę, że co drugi Polak, jak wynika z danych GUS, wykonuje dziś pracę niezwiązaną z ukończonym kierunkiem studiów, a jedynie 7 proc. wykorzystuje w większym lub mniejszym stopniu w realizacji zadań służbowych wiedzę i umiejętności zdobyte na uniwersytecie. „Takie dane bardzo jasno pokazują, że sukces zawodowy coraz rzadziej jest uwarunkowany posiadaniem określonego dyplomu” – stwierdziła, komentując dla PAP dane z raportu.
W ocenie ekspertki młodsze pokolenia, którym brakuje doświadczenia w życiu zawodowym, mogą postrzegać rynek pracy przez pryzmat wartości swoich rodziców, a nie faktycznych wymagań stawianych przed pracownikami. Jak zaznaczyła, młodzi szczególnie cenią miejsca pracy, które oferują nie tylko stabilność finansową, ale także szansę na rozwój, interakcje z nowoczesnymi technologiami i możliwość kształtowania przyszłości.
Raport „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” powstał na podstawie badania ilościowego na grupie 1011 Polaków w wieku 15-35 lat (metoda CAWI).