Kolejny odcinek trasy ekspresowej S7 jest już prawie gotowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że budowę ukończono już w prawie 99 proc. Trwa także budowa kolejnego fragmentu Zakopianki.
Ekspresowa „siódemka” na południe od Krakowa, w stronę Podhala i Tatr, budowana jest od kilkunastu lat. Trwająca od 2016 roku inwestycja polegająca na budowie odcinka S7 Lubień – Rabka-Zdrój została podzielona na trzy zadania: Lubień – Naprawa (7,59 km długości), Naprawa – Skomielna Biała (3,05 km długości) oraz Skomielna Biała – Rabka-Zdrój (5,19 km długości) wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój – Chabówka (0,9 km). W sumie budowa odcinka ekspresowej „siódemki” Lubień – Rabka-Zdrój kosztować będzie ponad 2,5 mld zł.
Od prawie roku kierowcy jadący na Podhale mogą korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień – Rabka-Zdrój. Tym samym połączone zostały nowe odcinki Zakopianki – między Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej.
Kiedy kolejne odcinki S7?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że zaawansowanie budowy nieco ponad trzykilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała wynosi niemal 99 proc.
– Aktualnie budujemy mur, a dokładnie konstrukcję osłony muru oporowego przy tunelu usytuowanym w ciągu drogi. To już ostatni etap prac przy budowie tego obiektu. Osłona będzie miała długość 310 metrów i wysokość do 35 metrów – informuje GDDKiA.
BUDOWA S7 NAPRAWA – SKOMIELNA BIAŁA (odcinek 2)
Zakopianka w budowie i projektowaniu
W minionym tygodniu drogowcy udostępnili do ruchu pierwszy fragment nowej trasy pod Tatry: Rdzawka – Nowy Targ. Ruch na drodze krajowej nr 47, czyli popularnej Zakopiance, w Rdzawce został skierowany na jednokilometrowy odcinek dwupasmowej drogi. Stary odcinek Zakopianki w Rdzawce zostanie przebudowany.
Powstający 16-kilometrowy odcinek DK47 między Rdzawką a Nowym Targiem będzie miał dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na trasie powstają cztery węzły: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Droga jest położona w trudnym, górskim terenie, dlatego ponad ćwierć jej długości to estakady, mosty i wiadukty, których łącznie powstaje 29. Najdłuższa estakada, na wysokości miejscowości Lasek, będzie miała 700 metrów, a jej wysokość to prawie 30 metrów nad ziemią.
BUDOWA DK 47 RABKA ZDRÓJ – ZAKOPANE (odcinek Rdzawka – Nowy Targ)
Wartość inwestycji wynosi prawie miliard zł. Planowany termin oddania tego odcinka Zakopianki do użytku to wrzesień 2024 roku. Wówczas kierowcy przejadą już drogą dwupasmową od Krakowa do Nowego Targu.
Ostatni odcinek drogi pod Tatry, z Szaflar do Zakopanego, jest w fazie opracowywania koncepcji przebudowy. W styczniu GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla tego fragmentu drogi. Przewiduje się, że całość prac związanych z przygotowaniem przebudowy ostatniego odcinka Zakopianki potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych trasy Nowy Targ – Zakopane.