Budowa jednego z ostatnich odcinków drogi ekspresowej S7 z Warszawy przez Radom i Kielce do Krakowa jest już na półmetku. Kiedy kierowcy będą mogli z niego korzystać?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zaawansowanie prac na odcinku S7 Miechów – Szczepanowice przekroczyło półmetek. Budowa tego fragmentu ekspresowej „siódemki” zaczęła się rok temu.
Ponad 5-kilometrowa trasa połączy funkcjonujące już w województwie małopolskim odcinki S7 na północ od Krakowa.
– To jeden z ostatnich etapów budowy drogi S7 z Krakowa do Warszawy. We wrześniu udostępniliśmy kierowcom odcinek od granicy województwa małopolskiego do Miechowa. Pięciokilometrowy odcinek od Miechowa do Szczepanowic otworzymy w przyszłym roku. Nie byłoby to możliwe bez ogromnej determinacji wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
S7 wschodnią obwodnicą Miechowa
Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice pozwoli na ominięcie Miechowa od wschodu i południa. Teraz, po oddaniu do ruchu we wrześniu odcinka od Moczydła do węzła Miechów, kierowcy muszą zjechać z trasy ekspresowej i przejechać na drogę krajową nr 7 północną obwodnicą Miechowa – drogą wojewódzką nr 783. Nowe odcinki S7 nie łączą się bowiem bezpośrednio z dotychczasową drogą krajową nr 7.
GDDKiA wyjaśnia, że pierwotny pomysł na budowę tej części ekspresowej „siódemki” był inny.
– Chcieliśmy realizować od razu cały 24-kilometrowy odcinek od Moczydła do Szczepanowic, co pozwoliłoby na połączenie z kolejnym odcinkiem Szczepanowice – Widoma. Takie rozwiązanie byłoby najlepsze, nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem. Jednak ze względu na protesty, które pojawiły się podczas przygotowania inwestycji, musieliśmy zmienić nasze plany – czytamy na portalu GDDKiA.
Inwestycja związana z budową S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa pierwotnie została podzielona na trzy odcinki: Moczydło – Szczepanowice (24 km), Szczepanowice – Widoma (13,1 km; gotowy odcinek), Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km; ma być gotowy w listopadzie 2024 roku). Liczne protesty i odwołania sprawiły jednak, że odcinek Moczydło – Szczepanowice został podzielony na dwie części: Moczydło – Miechów (długość 18,7 km; odcinek gotowy) i Miechów – Szczepanowice (5,3 km).
Budowa na półmetku
Pozwolenie na budowę odcinka Miechów – Szczepanowice drogowcy otrzymali we wrześniu 2022 roku, niemal równo trzy lata po zezwoleniu na realizację trasy Moczydło – Miechów. Obecnie budowa jest już na półmetku.
– Przebudowaliśmy instalację wodociągową i sanitarną na terenie budowy. Trwają prace związane z kanalizacją deszczową. Przełożyliśmy też kolidującą z inwestycją infrastrukturę energetyczną i teletechniczną. Wykopaliśmy ok. 430 tysięcy metrów sześciennych ziemi, która została wykorzystana do budowy nasypów. Pozostaje nam jeszcze 160 tysięcy metrów sześciennych wykopów do zrobienia i tyle samo nasypów do zbudowania – wylicza GDDKiA.
Otwarcie za niespełna rok
Na trasie S7 Miechów – Szczepanowice powstaje pięć wiaduktów. Dwa są już prawie gotowe, na trzech pozostałych trwają prace. Na połowie przyszłej drogi ułożona została już pierwsza warstwa asfaltu. Rozpoczęło się natomiast układanie drugiej warstwy.
GDDKiA informuje, że odcinkiem S7 Miechów – Szczepanowice kierowcy pojadą w sierpniu 2024 roku, a więc niespełna dwa lata po rozpoczęciu budowy.
Budowa trasy S7 i DK47 w Małopolsce
- S7 Moczydło (granica województwa świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (18,72 km długości) – gotowy
- S7 Miechów – Szczepanowice (5,32 km długości) – trwa budowa, otwarcie w sierpniu 2024 roku
- S7 Szczepanowice – Widoma (13,1 km długości) – gotowy
- S7 Widoma – Kraków (18,3 km długości) – trwa budowa, otwarcie w listopadzie 2024 roku
- S7 Kraków – Myślenice (od 23 do 29 km długości) – trwa opracowywanie koncepcji przebiegu drogi
- S7 Myślenice – Lubień (16,2 km długości) – gotowy
- S7 Lubień – Naprawa (7,59 km długości) – gotowy
- S7 Naprawa – Skomielna Biała (3,05 km długości; tunel) – gotowy
- S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój (5,19 km długości) – gotowy
- DK7 Rabka Zdrój – Chyżne (ok. 35 km długości) – budowa zaplanowana w latach 2029-2032
- DK47 Rdzawka – Nowy Targ (16,14 km długości) – trwa budowa, otwarcie we wrześniu 2024 roku
- DK49 (DK47) obwodnica Nowego Targu (ok. 4 km długości) – budowa zaplanowana w latach 2025-2029
- DK47 Nowy Targ (Szaflary) – Zakopane (ok. 15 km długości) – budowa ma się rozpocząć po 2028 roku