39 miesięcy będzie miał wykonawca na zbudowanie trasy ekspresowej S74 na odcinku Łagów – Opatów. W środę (11 października) podpisana została umowa na tę inwestycję.
Trasa została wytyczona nowym śladem – informuje mówi dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Strzelczyk.
– Będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu i dopuszczalnej prędkości do 120 kilometrów na godzinę. Zaplanowano kilkanaście obiektów inżynieryjnych o różnej wielkości, a dostęp do terenów przyległych przewidujemy przy węźle Baćkowice. Trasa od strony zachodniej będzie się łączyła z odcinkiem Cedzyna – Łagów, a od strony Opatowa z obecnie budowaną obwodnicą miasta – opisuje.
Nowa droga będzie gwarantowała bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy regionu – zwraca uwagę wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
– Na skrzyżowaniu dróg krajowych numer 9 i 74 nie będzie już korków. Oznacza to, że będzie można bezpiecznie przechodzić przez przejścia dla pieszych, a turyści odwiedzający Opatów nie będą musieli stać między TIR-ami. Dodatkowo uwalniamy duże tereny inwestycyjne wzdłuż tej trasy. Kopalnie dolomitu i kruszywa będą mogły wyprowadzić ruch na trasę szybkiego ruchu, a dodatkowo to właśnie one będą dostarczały materiały na budowę drogi, co bezpośrednio przełoży się na wzrost gospodarczy. Trzeba przypomnieć także, że na tej trasie powstaną obwodnice miast, na które czekają mieszkańcy, w tym przypadku mówimy o obwodnicy Opatowa i Łagowa. Jak wynika z naszych rozmów z mieszkańcami, najwięcej problemów komunikacyjnych rozwiązują właśnie obwodnice miast i my je budujemy – podkreśla.
Senator Jarosław Rusiecki zwracał uwagę na to, że trasa S74 jest oczekiwana przez mieszkańców, ale także przez przedsiębiorców.
– Budowa całej trasy w naszym województwie jest bardzo zdynamizowana. Chcę także podziękować GDDKiA za staranność w przygotowaniu projektu tej obwodnicy. Została odsunięta od pasma jeleniewskiego, jednego z najpiękniejszych w Górach Świętokrzyskich, i zostanie zachowany park krajobrazowy. To ma duże znaczenie dla rozwoju ruchu turystycznego w naszym regionie – mówił.
Starosta opatowski Tomasz Staniek podkreśla, że na tę część trasy czekają mieszkańcy.
– Przede wszystkim uda się wyprowadzić ruch ciężki, który już nie będzie blokował dróg używanych lokalnie, a co równie ważne – poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców. Dodatkowo łatwiej będzie podróżować po naszym powiecie, co przełoży się na podniesienie ruchu turystycznego – uważa starosta.
Cały odcinek, na który została podpisana umowa będzie miał 18,3 km, koszt jego budowy to 632 mln zł.
Aktualnie trwa realizacja pięciu odcinków trasy S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 74 km. W styczniu br. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok.16,4 km). Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, które powinny się zakończyć w drugiej połowie 2025 r. Również w styczniu br. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce. Trwa opracowanie dokumentacji projektowej, a pod koniec 2023 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja powinna zakończyć się w drugiej połowie 2026 r. W marcu 2023 roku rozpoczęły się roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 6,5 km). Zakończenie inwestycji, realizowanej w systemie Projektuj i buduj od czerwca 2021 r., planowane jest pod koniec 2024 r. We wrześniu br. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy obecnie realizowany odcinek S74 (ok. 27,5 km) i do tej pory najdroższa inwestycja drogowa w województwie świętokrzyskim (ok. 1 mld zł). Nową drogą kierowcy mają pojechać w 2027 roku. W najbliższym czasie GDDKiA ma wyłonić ofertę w przetargu na realizację S74 od Cedzyny do Łagowa (ok. 30 km).
Przed rozpoczęciem dalszych działań prowadzących do realizacji drogi S74 w województwie łódzkim muszą zakończyć się procedury środowiskowe. Opracowywana jest inwentaryzacja przyrodnicza dla drogi ekspresowej S12 i S74 pomiędzy A1 i granicą województw łódzkiego i świętokrzyskiego. GDDKiA zakłada, że w maju 2024 r. raport z wynikami inwentaryzacji przyrodniczej trafi do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ). Oznacza to, że na początku 2025 roku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna się stać prawomocna i rozpocznie się kolejny etap realizacji S74 od węzła Kozenin na S12 do granicy z województwem świętokrzyskim. Z kolei dla odcinka od Opatowa do Niska w województwie podkarpackim i połączenia z S19 GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania DŚU. Wniosek w tej sprawie został złożony w październiku 2022 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie.