Kielecka uchwała krajobrazowa zostanie zmieniona. Jak informowaliśmy w dokumencie pojawiły się m.in. zapisy niezgodne z zapisami kodeksu wyborczego. W związku z tym rada miasta przegłosowała projekt uchwały intencyjnej, która umożliwi wieszanie reklam oraz banerów wyborczych w pasach drogowych na terenie miasta.
Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami uchwały, która weszła w życie 13 maja 2022 r., wszystkie nowe tablice reklamowe, w tym szyldy muszą bezwzględnie spełniać jej zapisy. Z kolei w przypadku tablic już istniejących, wyznaczono trzyletni okres dostosowania do nowych wymogów. Jednak jeden z jej zapisów mówi też o tym, że materiały wyborcze, umieszczone w pasach drogowych muszą być usunięte 14 dni po wyborach. Tymczasem przepisy wyborcze pozwalają na ich eksponowanie do 30 dni po głosowaniu.
Jarosław Karyś, przewodniczący rady miasta przyznaje, że sporny punkt będący niedopatrzeniem urzędników oraz radnych sprawił m.in., że miasto nie może zarabiać na reklamach wywieszanych wzdłuż miejskich ulic. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez urzędników do tej pory był to dodatkowy milion złotych rocznie do budżetu Kielc.
– Nie tylko punkty dotyczące pasów drogowych wymagają zmian. Mamy już doświadczenie i widzimy, że pewne rzeczy nie zostały właściwie zrobione, stąd procedura została otwarta. Mimo liczny uwag i opinii radnych myślę, że najbliższe tygodnie zostaną wykorzystane do poprawienia wszelkich mankamentów tego dokumentu. Wszystko po to, aby uchwała krajobrazowa zaczęła odpowiadać naszym oczekiwaniom oraz wymaganiom kielczan – dodaje.
Karol Wilczyński z klubu Koalicji Obywatelskiej wskazuje, że uchwała wymaga jeszcze wielu korekt. W jego opinii dokument nie powinien wprowadzać zapisów bezwzględne wykluczających okres wyborczy z jakichkolwiek zasad odnoszących się do montowania reklam.
– Na podstawie podjętej uchwały radni i urząd miasta będą mogli ponownie zastanowić się jak przywrócić możliwości montowania reklam w okresie wyborczym. Myślę, że miasto po roku funkcjonowania tej uchwały i na podstawie doświadczeń innych samorządów dysponuje narzędziami, które mogą zapewnić pewne ramy eksponowania reklam. Tak, aby były one estetyczne i nie zaśmiecały przestrzeni publicznej w okresie wyborczym. Aby ewentualnie limitować ilość tego typu reklamy, by komitety miały do niej równy dostęp – wskazuje.
Uchwałę w sprawie zmiany zapisów uchwały krajobrazowej poparło 24 radnych. Od głosu wstrzymał się jedynie Marcin Stępniewski z klubu Prawa i Sprawiedliwości.