Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7.
Chodzi o fragment pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. Odcinek o długości ok. 12,9 km powstanie w innym przebiegu niż obecna DK7 i będzie stanowił północną wylotówkę ze stolicy.
– Budowa drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy to inwestycja, na którą mieszkańcy stolicy, ale także podwarszawskich Łomianek, czekają od wielu lat. Przetarg na opracowanie projektu budowy nowej, bezpiecznej i wygodnej trasy to poważny krok w kierunku realizacji tego przedsięwzięcia – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Będą trzy, a nawet cztery pasy ruchu
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Nowa trasa będzie miała przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu (na niektórych fragmentach cztery). Wybudowane zostaną dwa tunele: na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka, Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Powstaną wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 listopada br., a podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na pierwszy kwartał 2024 roku. Po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej do prac budowlanych przystąpi wyłoniony w oddzielnym przetargu wykonawca.
Przebieg trasy S7
Przyszły odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie ułatwi dojazd do stolicy od północy. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli, pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wznosie się ponad teren nad drogą ekspresową S8.
Pomiędzy tunelami na etapie prac koncepcyjnych przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ. W ramach inwestycji powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów tej trasy będą mogli skorzystać w 2025 roku. Dla odcinka S7 Czosnów – Kiełpin toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy.
S7 Warszawa – Kraków i dalej na południe
Wraz z oddaniem odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko przez Radom i Kielce do Miechowa w województwie małopolskim. W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Cała, blisko 293-kilometrowa trasa z Warszawy do Krakowa, ma być gotowa przed końcem 2024 roku.
Na południe od Krakowa S7 ma już ponad 31 km drogi ekspresowej – od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają prace przy opracowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją. GDDKiA wyłoniła również biuro projektowe, które przygotuje STEŚ dla przyszłej drogi ekspresowej pomiędzy Krakowem i Myślenicami.