Dworzec kolejowy w Kielcach już prawie gotowy, tymczasem nadal nie wiadomo kiedy nastąpi modernizacja prowadzącego do niego tunelu oraz budowa wind, które miały powstać przy wejściach do podziemnego przejścia. Oznacza to, że w pełni przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych będzie jedynie dworcowa hala i pierwszy peron.
Przypomnijmy, władze Kielc planowały windę przy zakończeniu ul. Sienkiewicza, w rejonie wejścia do tunelu, a także przy ul. Mielczarskiego. Marcin Januchta, rzecznik prezydenta Kielc informuje, że władze miasta w tym roku zamierzają rozpocząć budowę dwóch wind dla podróżnych od ul. Sienkiewicza oraz przy ul. Żelaznej. Obecnie ratusz prowadzi uzgodnienia dotyczące dokumentacji projektowej. Zgodnie z szacunkami koszt budowy jednego dźwigu to około 1,5 mln zł. Do tej pory miasto wydało na dokumentację projektową 77 tys. zł. Tymczasem sprawa windy przy wejściu do tunelu od strony ul. Mielczarskiego jest odłożona na dalszą perspektywę. Powodem jest brak pieniędzy na ten cel w budżecie miasta.
– Magistrat w przyszłym tygodniu planuje złożyć wniosek o uzyskanie pozwolenia na budowę dwóch wind. Z kolei ogłoszenie postępowania na wybór wykonawcy robót ma nastąpić w grudniu. Zadanie planowane jest do realizacji do końca przyszłego roku – tłumaczy.
Za modernizację tunelu oraz dojść do peronów odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe. Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK informuje, że w tym roku zakończona zostanie przebudowa peronu numer 1, przy którym powstaną nowe schody oraz windy. Tymczasem tunel oraz kolejne perony mają być zrealizowane w ramach osobnego zadania. Kiedy to nastąpi? Na razie nie wiadomo.
– Nie mamy jeszcze zaplanowanych wydatków związanych z tym przedsięwzięciem. Z pewnością jednak stacja w całości ma być dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i dlatego zostanie zmodernizowana w całości. W tym roku do użytku oddamy przebudowany peron numer 1 – mówi.
Bartłomiej Sarna z zespołu prasowego PKP S.A. informuje, że po zakończeniu przebudowy dworca, do użytku pasażerów zostaną oddane cztery windy w budynku.
– Dwie zostały zamontowane w segmencie środkowym i będzie można się nimi dostać z poziomu tunelu pod dworcem do holu oraz na pierwsze i drugie piętro budynku. Poza tym na dworcu zostały zamontowane po jednej windzie, w każdym ze skrzydeł (północne i południowe). Wszystkie windy zostaną udostępnione pasażerom oraz innym użytkownikiem dworca wraz z zakończeniem całej inwestycji – wyjaśnia.
Modernizacja dworca kolejowego w Kielcach ma potrwać do końca 2023 roku.