Budowa mostów na powstającej obwodnicy Opatowa wchodzi w nową fazę. Niebawem rozpocznie się montaż elementów ustrojów nośnych na pierwszych wiaduktach. Kontynuowane są też prace ziemne w nowym śladzie przyszłych dróg krajowych nr 9 i S74.
Budowa około 11-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i trasy ekspresowej S74 trwa od marca bieżącego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje także, że do tej pory wykonano drogi technologiczne w śladzie przyszłych dróg dojazdowych, dzięki czemu możliwe jest sprawne prowadzenie robót na budowanym odcinku. W ok. 90 procentach odhumusowany, czyli oczyszczony z wierzchniej warstwy gleby, ciąg główny obwodnicy. Prace ziemne, wykopy i nasypy, wykonane zostały natomiast w ponad 40 proc. – Zakończyła się zasadnicza wycinka drzew, prace rozbiórkowe i przebudowa sieci – informuje GDDKiA.
Drogowcy kontynuują obecnie budowę kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego i infrastruktury oświetlenia drogowego. Rozpoczęły się natomiast roboty melioracyjne i prace przy zbiornikach retencyjnych. Jeszcze w tym roku planowane jest ułożenie odcinków próbnych podbudowy zasadniczej, czyli pierwszej warstwy bitumicznej.
Mosty pną się w górę
Kontynuowane są prace przy budowie 14 obiektów mostowych i 6 przepustów ekologicznych. Trwają prace ciesielskie, zbrojarskie i betoniarskie w obrębie podpór, czyli pionowych elementów konstrukcji estakad, mostów i wiaduktów. Wkrótce planowany jest montaż pierwszych elementów belek poziomych – w pierwszej kolejności na kładce dla pieszych nad drogą krajową nr 9 oraz na wiaduktach w Tomaszowie (nad DK9) i Jurkowicach (nad S74).
Kiedy pojedziemy obwodnicą Opatowa?
Nowa trasa pozwalająca ominąć Opatów będzie przebiegała w większości po nowym śladzie. Obwodnicę będą tworzyć dwujezdniowy odcinek DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km oraz dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnica będzie przebiegała po południowo-zachodniej stronie Opatowa – przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9, powstaną ronda. Ponadto w ramach inwestycji powstaną m.in. cztery estakady (najdłuższa liczyć będzie prawie 300 m), dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych oraz przepusty ekologiczne.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są też dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Budowa obwodnicy Opatowa będzie kosztować prawie 404 mln zł. Nowa trasa ma być gotowa w 2025 roku.
Ważny łącznik DK9 i S74
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki niemu kierowcy jadący trasami Kielce – Lublin oraz Radom – Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol – Kraśnik nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Ta trasa połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek realizowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km.
W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
– Aktualnie na budowie łącznika kontynuowane są roboty ziemne. Trwa także budowa trzech wiaduktów na skrzyżowaniach z drogami lokalnymi – informuje GDDKiA.
Budowa łącznika będzie kosztowała 57,5 mln zł.