Jeżeli ktoś nie zdążył przedłużyć ważności profilu zaufanego, musi założyć nowe konto. 5,5 mln profili wygasało wraz z końcem października.
Jeżeli ktoś nie potwierdził swoich danych, ich ważność, a tym samym możliwość korzystania z elektronicznych podpisów się zakończyła.
W takiej sytuacji należy ponownie założyć profil zaufany, korzystając z jednej z czterech metod: bankowości elektronicznej, weryfikacji wideo, wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub potwierdzenia tożsamości w jednej z placówek. Mogą to być m.in. urzędu gmin i urzędy skarbowe.
Jak podkreślają przedstawiciele instytucji, profil zaufany ułatwia załatwianie spraw w urzędach. Paweł Szkalej, rzecznik świętokrzyskiego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informuje, że dzięki profilowi zaufanemu można zgłosić wszelkiego rodzaju podania czy wnioski. Ponadto, można złożyć skargę bez odręcznego drukowania i podpisywania dokumentów.
– Dzięki takiemu profilowi możemy zalogować się do platformy usług elektronicznych i skorzystać z usług. Można umówić się na wizytę, zgłosić pracownika do ubezpieczeń społecznych, a także sprawdzić wysokość emerytury – mówi Paweł Szkalej.
Marcin Januchta, rzecznik prezydenta Kielc podkreśla, że wachlarz spraw, które można załatwić dzięki profilowi zaufanemu z miesiąca na miesiąc jest coraz większy.
– To są chociażby kwestie związane z geodezją i kartografią. To także możliwość zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu. Mamy na to 30 dni – podkreśla.
Profil zaufany co do zasady ważny jest 3 lata. W trakcie pandemii jego ważność była jednak przedłużana automatycznie. Korzystanie z profilu jest bezpłatne.