Jak odróżnić fakty od opinii, prawdę od kłamstwa i manipulacji? Na te i wiele innych pytań odpowiadali specjaliści fact-checkingu, podczas sesji eksperckiej #CYFROWErozmowy: weryfikacja w dobie (dez)informacji. W wydarzeniu wzięli udział eksperci z Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej, Polskiej Agencji Prasowej, Stowarzyszenia Demagog oraz Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
W spotkaniu uczestniczyli studenci UJK oraz uczniowie kieleckich szkół średnich. Była to kontynuacja cyklu, pod hasłem „Cyfrowe rozmowy” – tłumaczy dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej działającego przy Polskim Radiu Kielce.
– Działalność CEM to nie tylko zachęcanie do zwiedzenia wystawy interaktywnej znajdującej się w naszej siedzibie, ale także realizowanie wszelkich inicjatyw i spotkań, które przybliżają tematykę skutecznej obrony przed manipulacją i dezinformacją, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w Internecie – wyjaśnia.
Naukę odróżniania prawdziwych informacji od fałszywych, powinniśmy rozpocząć od poznania różnic między faktem, a opinią – podkreśla Kamil Oleszkiewicz z Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej
– Kiedy widzimy w mediach społecznościowych posty osób, które lubimy, cenimy, których opinia ma wpływ na grupę społeczną, nie musi to wcale oznaczać, że są one autorytetami w dziedzinie, w której zabierają głos. Musimy mieć świadomość, że treści z jakimi mamy styczność, to często nie rzetelne fakty, a prywatne opinie – zaznacza.
Jak dodaje Kamil Oleszkiewicz, inną kwestią jest nieudostępnianie treści informacji, których prawdziwości nie udało nam się zweryfikować, albo które wzbudzają nasze wątpliwości.
– W ten sposób ochronimy samych siebie przed nieprawdziwymi treściami, ale także inne osoby, do których mogłyby one dotrzeć poprzez nasze działanie- tłumaczy.
Jak zauważa Anna Gwozdowska, redaktor serwisu fackt-chekingowego Polskiej Agencji Prasowej „Fake Hunter”, od kilku lat można zauważyć wyraźną zmianę podejścia do informacji osób korzystających z serwisów społecznościowych, które coraz częściej starają się dotrzeć do ich źródła.
– Ma to związek z kampaniami dotyczącymi dezinformacji, dzięki którym wiele osób dostrzegło, że są manipulowane i dlatego podchodzi z dystansem do treści, z którymi ma do czynienia- wyjaśnia.
Warto także pamiętać o powszechnym zjawisku, jakim jest opłacanie rozpowszechniania fałszywych informacji- dodaje Anna Gwozdowska.
Konferencja była odpowiedzią na nieustanną potrzebę kształtowania kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych – zaznacza Michał Jas z Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJK w Kielcach.
– To także nauka krytycznego myślenia i analizy treści w świecie zdominowanym przez media społecznościowe. Działamy we współpracy z CEM, dzięki czemu możliwa jest wymiana wiedzy, prowadzenie wspólnych badań w celu przeciwdziałania dezinformacji, a także szeroko pojętej edukacji medialnej – dodaje.
Wiedza przekazana uczestnikom konferencji ma inspirować do propagowania zdrowego podejścia do informacji w swoim otoczeniu, zarówno w mediach społecznościowych, jak i tradycyjnych.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez Centrum Edukacji Medialnej działające przy Polskim Radiu Kielce oraz Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.