Lokomotywa LS 40 zostanie ustawiona obok ronda przy ulicy 1 Maja w Skarżysku-Kamiennej. To nawiązanie do kolejowych tradycji miasta.
Prace przy budowie ronda zakończyły się już kilka tygodni temu. Mieści się ono przy wejściu do tunelu pod torami kolejowymi. Lokomotywa będzie dopełnieniem remontu, mówi starosta skarżyski Artur Berus.
– Przy dworcu PKP stoi już duża lokomotywa, tzw. „Petucha”, czyli parowóz Pt-47. Mała lokomotywa przy drugim wejściu, od strony Dolnej Kamiennej, do tunelu wpisze się w charakter tego miejsca – mówi starosta.
Mateusz Bolechowski z firmy Wtórpol, która przekazała obiekt, podkreśla, że lokomotywa pracowała przez lata na bocznicy kolejowej.
– Wyprodukowano ją w 1959 roku w Chrzanowie. Była używana do transportowania kontenerów z bocznicy kolejowej. Obecnie zmieniły się technologie wykorzystywane do pracy, więc lokomotywa od 12 lat jest nieużywana. To najmniejsza lokomotywa, jaka była produkowana, ma tylko 6 metrów długości. Obecnie wymaga oczyszczenia i odmalowania, ale wciąż jest sprawna.
Lokomotywa będzie ustawiona na specjalnych podkładach kolejowych z torami. Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej zwróciło się także do gminy, aby rondo nosiło imię Skarżyskich Kolejarzy.
Lokomotywy model LS 40 nie znalazły szerszego zastosowania w PKP ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże były szeroko używane do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako małe, ekonomiczne i lekkie lokomotywy mogące przetransportować niezbyt duże ładunki. W takiej roli można było je często spotkać do lat 90. XX wieku. Taką przeszłość ma także model, który stanie przy wyjściu z tunelu w Skarżysku.
Do końca produkcji w 1961 roku chrzanowska fabryka wyprodukowała łącznie 581 sztuk LS 40.