Zainstalowane zostały pierwsze stalowe elementy nowej konstrukcji mostu na Wiśle w Sandomierzu. Wcześniej wzmocniono podpory, natomiast w trakcie są prace przy wzmocnieniach przyczółków mostu.
Jak powiedziała Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, montowanie stalowych części konstrukcji odbywa się przy użyciu gigantycznego dźwigu o mocy do 250 ton, ponieważ poszczególne elementy konstrukcji ważą ponad 40 ton.
– Zamontowane zostały dwa elementy, które utworzyły tzw. segment startowy konstrukcji przęsła nowego mostu. Sukcesywnie montowane są kolejne elementy – dodała rzeczniczka.
Ich produkcja odbywa się w Tarnobrzegu, w wytwórni wykonawcy inwestycji. Niektóre z tych elementów są scalane w wytwórni, a niektóre po przewiezieniu na plac budowy. Po montażu na przęsłach każdy kolejny fragment łączony jest z poprzednim.
Prace przy montażu stalowej konstrukcji mostu planowane są do połowy przyszłego roku. Jest to wykonywane na dwa sposoby: na podporach znajdujących się w gruncie na brzegu przy montażu używany jest dźwig, natomiast nad samą rzeką, czyli na podporach stojących w nurcie elementy stalowe będą zgodnie z projektem nasuwane na poprzedni element.
Do tej pory na podporze mostu zostały zamontowane elementy stalowe ważące w sumie 175 ton.
Przebudowa mostu potrwa do końca przyszłego roku. Przypomnijmy, inwestycja jest realizowana ze względu na zły stan techniczny tego obiektu. Był on przez ponad 10 lat wyłączony z użytkowania. Ruch pojazdów odbywa się po moście, który powstał w 2011 roku. Po zakończeniu inwestycji oba obiekty zostaną włączone do użytkowania. Jednym mostem ruch odbywał się będzie w kierunku od Podkarpacia do Kielc i Warszawy, a drugim odwrotnie.