W 2025 roku będzie można dojechać pociągiem na lotnisko Warszawa-Radom. Prace przygotowawcze do budowy przystanku kolejowego mają się rozpocząć na początku 2024 roku.
Powstanie nowego przystanku kolejowego Radom Wschód wiąże się z prowadzoną budową nowych wiaduktów łączących ulice Żeromskiego i Lubelską w Radomiu; PKP PLK prowadzi inwestycję wspólnie z miastem Radom.
Dotychczasowy wiadukt drogowy nad torami kolejowymi został rozebrany. W jego miejsce mają powstać dwie nowe, równoległe przeprawy. Pod nimi wybudowany zostanie nowy przystanek kolejowy.
– Teren pod jego budowę jest już gotowy. Wykonawca zdemontował stary wiadukt, teraz wybuduje tymczasowy przejazd niezbędny do wjazdu specjalistycznych maszyn – informuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dodał, że prace prowadzone będą w nocy i nie będą miały wpływu na ruch pociągów.
W następnej kolejności planowane jest wybudowanie podpór w międzytorzu, na których oparta będzie przyszła konstrukcja nowego wiaduktu.
– Prace przygotowawcze przy budowie peronu na przystanku Radom-Wschód rozpoczną się na początku 2024 roku – zapowiedział rzecznik.
Koleją na lotnisko w 2025 roku
Na nowym przystanku kolejowym Radom Wschodni przewidziano peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy poprzez schody stałe, ruchome oraz windy.
Nowy obiekt będzie wyposażony m.in. w wiaty i ławki. Poruszanie się ułatwić mają: czytelne oznakowania, elektroniczne wyświetlacze i gabloty z rozkładem jazdy, tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery. Będzie też LED-owe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Dla osób niewidomych i niedowidzących będą ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.
PKP PLK wybuduje peron w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu”. Zakończenie zaplanowano na II kwartał 2025 roku.
Przebudowa wiaduktu i budowa przystanku kolejowego Radom Wschodni to wspólna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych i miasta Radom. Jej koszt to ponad 178 mln zł, z czego prawie 131 mln zł pochłonie część drogowa, za którą zapłaci miasto, a ponad 47 mln zł – część kolejowa. Na realizację inwestycji miasto otrzymało 65 mln zł z programu Polski Ład i ponad 30 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.