Trasa S8 w przyszłości stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Aktualnie najwięcej kilometrów liczy autostrada A4. S7 jest natomiast najdłuższą „ekspresówką”. Wkrótce to się jednak zmieni.
Najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce jest obecnie autostrada A4, która ma blisko 670 km. Ekspresowa „siódemka” ma blisko 558 km, a „ósemka” 534 km.
Kierowcy mogą już korzystać z trzech długich odcinków S7: pomiędzy Gdańskiem i Płońskiem, z Warszawy do Miechowa, a także z Myślenic do Rabki-Zdrój. Z kolei trasą S8, wykorzystując fragmenty A8, A1 i S2, można dojechać z Kobierzyc pod Wrocławiem na przedmieścia Białegostoku. Obie trasy łączą duże środki miejskie i stanowią odcinki tras europejskich – S7 leży w ciągu E77, a S8 w ciągu E67.
Budowa trasy S7
Pierwsze odcinki drogi ekspresowej pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem powstawały jeszcze w czasach PRL. Był to między innymi przebudowywany obecnie fragment pomiędzy Ostrzykowizną koło Zakroczymia i Czosnowem z mostem na Wiśle, którego pierwszą nitkę oddano w 1990 roku a budowę drugiej zakończono w 1992 roku. Wcześniej, w latach 1974-1984, powstała jednojezdniowa obwodnica Kielc, która – jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – była planowana jako część mającej powstać autostrady z Warszawy do Krakowa. Ostatecznie ten fragment rozbudowano do dwujezdniowej drogi ekspresowej udostępnionej kierowcom w 2013 roku. Ponadto szybko można było pojechać dwujezdniowymi wylotówkami z Warszawy w kierunku Płońska i Grójca oraz odcinkami omijającymi położone przy drodze krajowej nr 7 miejscowości.
W 1997 roku powstała jednojezdniowa obwodnica Miłomłyna, rozbudowana do dwóch jezdni wraz z realizacją sąsiednich odcinków. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały kolejne obwodnice – już w układzie dwujezdniowym. Pozwalały one ominąć Białobrzegi, Jędrzejów, Grójec i Płońsk. Powstały także fragmenty trasy S7 z Myślenic do Lubnia oraz z Grójca do Jedlińska koło Radomia.
Realizacja kolejnych odcinków S7 ułatwiała podróż, ale na długie odcinki kierowcy musieli poczekać do jesieni 2018 roku. Od tego czasu z Gdańska można dojechać ponad 200-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej do Napierek na granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Z końcem 2019 roku kierowcy mogli przejechać kolejne 200 km od Grójca, omijając Radom, do Moczydła na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. W 2022 roku jadąc z Gdańska kierowcy mieli już do dyspozycji 280 km „ekspresówki” przechodzącej za Płońskiem w dwujezdniową DK7 (na fragmencie pod Modlinem starą S7), a z Myślenic do Rabki-Zdroju podróż była już możliwa ponad dwukilometrowym tunelem pod Luboniem Małym. Od początku września 2023 roku „siódemka” jest już trasą szybkiego ruchu pomiędzy Warszawą i okolicami Miechowa (ok. 240 km).
W 2025 roku obwodnica Trójmiasta
W budowie jest obecnie Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która będzie stanowiła część drogi ekspresowej S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i „wpinającej się” do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrowa obwodnica Żukowa w ciągu DK20, ma być gotowa w 2025 roku.
GDDKiA przebudowuje również starą dwujezdniową DK7/S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem. Podpisano już umowę na realizację trasy od Czosnowa do Kiełpina, a w przetargu jest opracowanie projektu budowlanego dla połączenia S7 z Warszawą. Na tym odcinku powstaną dwa tunele, a także węzeł Warszawa Północ na skrzyżowaniu z S8 na wysokości Bemowa. Warto podkreślić, że 57-kilometrowy odcinek od Płońska do Warszawy będzie miał po trzy pasy ruchu na obu jezdniach.
W realizacji są również dwa odcinki S7 w województwie małopolskim: od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa. W 2024 roku połączony ma natomiast zostać oddany jesienią odcinek do Miechowa z funkcjonującym już fragmentem Szczepanowice – Widoma i dalszą część trasy do połączenia z Północną Obwodnicą Krakowa (trasa S52). Tym samym droga łącząca Warszawę z Krakowem w całości będzie trasą ekspresową.
S7 na Podhale i do portu
Na południe od Krakowa gotowych jest kilka odcinków trasy S7. GDDKiA szuka projektantów, którzy wytyczą przebieg nowej Zakopianki pomiędzy Krakowem i Myślenicami, uwzględniając także połączenie z Beskidzką Drogą Integracyjną (S52).
Projektanci pracują nad dokumentacją przygotowawczą dla przebiegu drogi łączącej koniec S7 w Rabce-Zdroju z przejściem granicznym w Chyżnem. W trakcie prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej projektanci nie tylko wytyczą możliwe warianty przebiegu drogi, ale również określą szczegółowe parametry techniczne nowej trasy. Dopiero wówczas wiadomo będzie, czy ok. 35-kilometrowe dwujezdniowa trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej.
Ponadto drogowcy rozpoczęli prace nad połączeniem portu w Gdyni z drogą ekspresową S7. Tzw. Droga Czerwona będzie dwujezdniową trasą klasy GP prowadzącą od portu do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ulicy Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.
Budowa trasy S8
Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej „gierkówki”, która została oddana do użytku w 1976 roku.
W ostatnich latach trasa jest gruntownie rozbudowywana i przebudowana. W 1998 roku oddano do użytku obwodnicę Radzymina, a kolejne obwodnice w śladzie obecnej trasy S8 powstały z początkiem XXI wieku: Ostrowi Mazowieckiej w 2003 roku i Oleśnicy w 2006 roku.
W kolejnych latach sukcesywnie realizowano kolejne odcinki drogi ekspresowej S8, łącząc je w coraz dłuższe ciągi. W 2012 roku zakończono modernizację gierkówki od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a z końcem 2013 roku z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. W następnych latach oddano do użytku kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku. W 2015 roku zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można było dojechać w październiku 2018 roku.
Nieco ponad rok później, po zakończeniu przebudowy „gierkówki” pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem, dostępna była cała ówczesna S8 prowadząca przez pięć województw – z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.
Kierowcy korzystali przy tym z odcinków A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim oraz fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pomiędzy węzłami Opacz i Konotopa. Taka trasa liczyła blisko 590 km i wymagała zawracania na węźle Piotrków Trybunalski Południe, z czego ok. 56 km to wspólny przebieg z A8, A1 i S2. Wraz zakończeniem przebudowy A1 oraz oddaniem nowej łącznicy węzła Piotrków Trybunalski Zachód możliwy jest bezpośredni zjazd z A1 w kierunku Warszawy.
Odcinki S8 zostaną połączone
Wielu kierowców nadal wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy. Wynika to ze zmiany przebiegu drogi pomiędzy Walichnowy a Piotrkowem Trybunalskim i przybliżenia S8 do Łodzi. Budując węzeł Łódź Południe GDDKiA przewidziała możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8. W październiku 2023 roku drogowcy wyłonili biuro projektowe, które zajmie się opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) nie tylko dla łącznika do S8, ale także do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. Długość całego łącznika to ok. 60 km, a skrzyżowanie z S8 będzie mniej więcej w jego połowie. GDDKiA zapowiada, że wkrótce podpisze umowę z wykonawcą STEŚ-R.
Trasa S8 będzie biec dalej na południe od Wrocławia. W lipcu 2023 roku otwarto oferty w przetargu na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S8 od podwrocławskich Kobierzyc do Łagiewnik (łączna długość 32,5 km). W październiku 2023 roku wskazane zostały najkorzystniejsze oferty i przed końcem 2023 roku GDDKiA chce podpisać umowy z wykonawcami. W tym samym miesiącu ogłoszony został przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ – Bardo.
Przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (17,1 km długości) drogowcy planują ogłosić jeszcze w 2023 roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W RPBDK do 2030 roku zapisano również realizację dalszego przebiegu S8 – ok. 45 km w województwie dolnośląskim od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
S8 w kierunku Litwy
Trasa S8 ma być budowana także w kierunku Litwy. Planowana jest budowa ok. 90 km w województwie podlaskim – od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać realizowany obecnie, w ramach budowy S19, odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.
Niedawno GDDKiA poznała firmy zainteresowane realizacją przedłużenia S16 do Knyszyna skąd S8 pobiegłaby nowym śladem do Korycina. Dokumentacja do ogłoszenia przetargu na ten ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej jest w opracowaniu. Trasa połączy się z obecnie realizowaną obwodnicą Suchowoli o długości ok. 15 km, która powstaje jako jednojezdniowa droga, ale zaprojektowana została tak, aby w przyszłości można było dobudować drugą jezdnię i dostosować ją do parametrów drogi ekspresowej.
Takie samo rozwiązanie zastosowano na drugiej z realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic trasie omijającej Sztabin (umowy podpisane w 2021 roku) i będzie też zastosowane na obwodnicy Białobrzegów w ciągu DK8. GDDKiA czeka y na oferty wykonawców zainteresowanych jej realizacją. W przyszłości, oprócz dobudowy drugiej jezdni do wspomnianych trzech obwodnic, dostosowanie obecnej DK8 do drogi ekspresowej będzie wymagało przebudowy odcinków pomiędzy obwodnicami i budowy drugiej jezdni (także dobudowy i poszerzenia obiektów inżynierskich) od Augustowa do Raczek.
S8 dłuższa niż S7
Po realizacji wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłużyłaby się do blisko 786 km stając się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Będzie o ok. 36 km dłuższa od S7 przy założeniu, że trasa od Rabki-Zdrój do Chyżnego będzie drogą ekspresową. Natomiast najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce jest obecnie autostrada A4, która ma blisko 670 km.
MAPA DRÓG KRAJOWYCH W POLSCE [pdf]