Aktywność fizyczna wpływa na rozwój mózgu dziecka – to fakt, o którym specjaliści wiedzą od dawna. Niestety, po pandemii aktywność najmłodszych uczniów znacząco spadła. Zmienić chce to Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty, które zorganizowało dziś (poniedziałek, 4 grudnia) w Kielcach konferencję poświęconą holistycznemu rozwojowi dziecka.
Kierujący urzędem Kazimierz Mądzik tłumaczy, że szkoła nie może skupiać się jedynie na przekazywaniu wiedzy.
– Chcemy pokazać, że rozwój fizyczny jest niezwykle istotny i musi współgrać z rozwojem psychicznym. Jak to robić, jakie są zasady, jakie są zagrożenia – na te pytania odpowiada ta konferencja skierowana do nauczycieli przedszkoli oraz wczesnoszkolnych oraz dyrektorów szkół – mówi Kazimierz Mądzik.
Profesor Krzysztof Ficek, specjalista ortopedii i traumatologii oraz specjalista medycyny sportowej mówi, że w przypadku najmłodszych dzieci ważna jest aktywność połączona z zabawą. Niestety zdarza się, że uczniowie w starszych klasach koncentrują się na nauce testów egzaminacyjnych, zamiast przygotowywać się holistycznie do dorosłości.
– Jest w tym schemacie, zwłaszcza kształcenia publicznego takie niebezpieczeństwo przygotowania się pod kątem egzaminów, a nie życie codziennością, cieszenia się z tej codzienności. Myślę, że najłatwiejszym wytłumaczeniem jest zła organizacja czasu ze strony rodziców i brak wzorców dla dzieci – mówi uważa profesor Krzysztof Ficek.
Dzisiejsza konferencja była pokłosiem programu „WF z AWF” Ministerstwa Edukacji i Nauki, którego celem jest zachęcenie uczniów najmłodszych klas do aktywności fizycznej.