W nowym rozkładzie jazdy pociągów, który zacznie obowiązywać od niedzieli (10 grudnia 2023 roku), spółka POLREGIO uruchomi nowe połączenia. Niestety wciąż nie będzie można dojechać koleją do Sandomierza.
Przewoźnik poinformował, że w województwie świętokrzyskim uruchomione zostaną nowe połączenia: jedna para pociągów Skarżysko-Kamienna – Końskie oraz dwie pary pociągów Kielce – Włoszczowa Północ.
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów podróżni będą mogli także korzystać ze zmodernizowanego budynku dworca na stacji Kielce Główne, a na odcinku Kielce – Busko-Zdrój zostanie oddany do użytku kolejny przystanek osobowy – w miejscowości Grochowiska.
Natomiast z uwagi na rozpoczętą modernizację węzła kolejowego w Katowicach i możliwe utrudnienia niektóre pociągi będą kursowały w tak zwanej podzielonej relacji Busko-Zdrój – Kielce i Kielce – Katowice oraz Katowice – Kielce i Kielce – Busko-Zdrój. Dotyczy to połączeń Busko-Zdrój – Katowice (nr 24908/9), Katowice – Busko-Zdrój (42902/3).
POLREGIO informuje również, że z uwagi na trwającą modernizację linii kolejowej nr 25 nie zostanie wznowione kursowania pociągów z Kielc do Sandomierza i odwrotnie. Remont linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz ma potrwać do czerwca 2024 roku. Do tego czasu zamiast dalekobieżnych pociągów na tej trasie nadal będzie uruchamiana autobusowa komunikacja zastępcza.
ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW SPÓŁKI POLREGIO (WAŻNY OD 10 GRUDNIA 2023 ROKU)
Nowy rozkład, wygodniejsze pociągi
Jak informowaliśmy, od niedzieli (10 grudnia 2023 roku) zmieni się także rozkład jazdy pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity. Ze stolicy województwa świętokrzyskiego będzie można dojechać ośmioma pociągami do Warszawy, ośmioma do Krakowa, pięcioma do Lublina oraz trzema do Wrocławia i Katowic. Od niedzieli Kielce zyskają dodatkowe połączenie do Gliwic, dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Morcinek, dotychczas kursującego do Katowic.
Ponadto, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, wzrośnie komfort podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC, których z Kielc będzie już 12. Wyższą kategorię otrzyma pociąg „Wyczółkowski” relacji Szczecin – Lublin – Szczecin, który od 10 grudnia będzie zestawiony z komfortowych i nowoczesnych wagonów. Natomiast pociąg IC Nida relacji Kielce – Warszawa – Kielce będzie obsługiwany pojazdem ED160 FLIRT.
– W ten sposób już 90 procent wszystkich pociągów kursujących z i do Kielc będzie obsługiwana komfortowym taborem – informuje Cezary Nowak z zespołu prasowego PKP Intercity S.A.
Ponadto od 22 grudnia 2023 roku wrócą bezpośrednie całoroczne połączenia do Zakopanego. Do stolicy Tatr z Kielc będzie można dojechać pociągami TLK „Małopolska”, IC „Karłowicz” oraz IC „Witkacy”. Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem pod Tatry można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe.
ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WAŻNY OD 10 GRUDNIA 2023 ROKU
Więcej połączeń krajowych i międzynarodowych
Spółka PKP Intercity przekazała, że będzie uruchamiać dziennie średnio 417 pociągów, czyli o 27 więcej niż obecnie. Natomiast w sezonie wakacyjnym kursować mają 454 pociągi – o 24 więcej niż w tym roku. Zwiększy się też średnia na dobę liczba połączeń międzynarodowych całorocznych z 52 do 63.
Jak przekazano od 10 grudnia utrzymana zostanie dotychczasowa liczba połączeń do/z Poznania, Trójmiasta, Szczecina, Olsztyna, Bydgoszczy, Kielc oraz Lublina. Zwiększy się natomiast liczba połączeń do/z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Opola, Łodzi, Wrocławia i Rzeszowa.
Zapowiedziano, że od 10 grudnia w rozkładzie jazdy pojawi się nowy pociąg TLK Szczeliniec, który połączy Kraków z Jelenią Górą, zatrzymując się po drodze między innymi w Katowicach, Nysie czy Kłodzku. Podróżni będą mieli do dyspozycji także dwa nowe łączone pociągi do Kłodzka. Składy IC Heweliusz oraz TLK Rozewie pojadą z Trójmiasta przez Bydgoszcz do południowej części Dolnego Śląska. Podczas podróży pasażerowie będą mogli się przesiąść we Wrocławiu do pociągu jadącego do Kłodzka, który będzie obsługiwany zmodernizowanym zespołem trakcyjnym ED74.
Z kolei uzupełnieniem siatki połączeń na trasie Warszawa – Białystok będzie nowy skład IC Esperanto, a między Przemyślem a Krakowem – pociąg IC Łukasiewicz. Oba będą kursowały w niedziele. Dodatkowo w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociąg IC Górski kursować będzie w zmienionej relacji Świnoujście – Hrubieszów, a skład IC Zamoyski pojedzie z Kołobrzegu do Rzeszowa, a nie jak dotychczas do Hrubieszowa.
Od nowego rozkładu jazdy część tras pociągów będzie dłuższa. Pociąg EIP 1602/6102 relacji Warszawa – Wrocław dojeżdżać będzie do Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Skład IC Fredro, kursujący dotychczas z Wrocławia do Warszawy, pojedzie dalej do Białegostoku. Natomiast trasa IC Morcinek relacji Lublin – Katowice zostanie wydłużona do Gliwic. Pociąg IC Skaryna kursujący do tej pory na trasie Terespol – Warszawa będzie dojeżdżał do Łodzi, a pociąg IC Rejewski, obsługujący trasę Bydgoszcz – Warszawa, pojedzie do Lublina.
Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy, jak zapowiada przewoźnik, zwiększy się liczba połączeń międzynarodowych. Dzienny pociąg IC Odra połączy Kraków z Berlinem, a po drodze zatrzyma się m.in. w Katowicach, Opolu, Wrocławiu czy Zielonej Górze. Natomiast skład IC Danubius zapewni poranne połączenie Wrocławia i Krakowa z Wiedniem oraz wieczorny powrót. Pociąg będzie składał się z dwóch grup wagonów – jedna wyruszy ze stolicy Małopolski, druga z Dolnego Śląska. Wagony połączą się w Bohuminie, skąd wyruszą dalej do Austrii. Ponadto od 10 grudnia połączenie IC Chopin zacznie kursować w wydłużonej relacji z Warszawy do Monachium. Nocny pociąg przejedzie przez trzy kraje i po drodze zatrzyma się m.in. w Krakowie, Ostrawie, Wiedniu oraz Salzburgu.