„Co to jest prawda?” – scenariusz lekcji obnażający fakenewsy zwyciężył I Ogólnopolski Konkurs EduAkcja Medialna w Szkole. W Wojewódzkim Domu Kultury odbyła się gala finałowa.
Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej Radia Kielce działającego przy naszej rozgłośni informuje, że konkurs skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych składał się z dwóch etapów: nauczyciele mieli napisać konspekt lub scenariusz lekcji poruszającej tematykę edukacji medialnej, a następnie lekcję należało przeprowadzić i nagrać film dokumentujący działania uczniów.
Laureatkami pierwszego miejsca są Wioletta Bączek i Agnieszka Pudzianowska, które wymyśliły fikcyjnego bohatera z Trzebini, a jego życiorys umieściły w Internecie. Następnie przeprowadziły o nim lekcję historii i niemieckiego. Kiedy uświadomiły uczniów, że wszystko było fake-newsem młodzież była w szoku.
– Każdy z nas może umieścić dowolne informacje w Internecie, wszystko trzeba weryfikować. Nie tylko chodzi o informacje historyczne, ale też te o naszym zdrowiu. Uczulamy uczniów, że w Internecie jest dużo dobrych rzeczy, ale trzeba uważać też na kłamstwa – mówiły.
Laureatki drugiego miejsca, Anna Monika Jabłuszewska i Justyna Rudomina, prowadzą medialną biblioteką, gdzie wspólnie z uczniami tworzą podcasty oraz przeprowadzają rozmowy z ekspertami. Dodatkowo aktywnie redagują i uzupełniają hasła dotyczące ich regionu w Wikipedii.
Joanna Augustynek, laureatka trzeciej nagrody, pracuje w szkole specjalnej. Zrealizowała lekcję filmową, podczas której młodzież z afazją i niedosłuchem prowadziła własne programy. Jak mówi dzięki temu, że dzieci chciały dobrze wypaść w telewizji, to pracowały też nad umiejętnością szczególnie trudną dla osób niesłyszących czyli wypowiadaniem się w sposób klarowny.
Do drugiego etapu przeszło 39 prac. Prof. Hanna Karp, członkini Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyjaśnia, że finansowanie tego konkursu ma na celu docenienie pracy nauczycieli, którzy mają bezpośredni kontakt z młodzieżą. Jako członek jury zwróciła uwagę na obecność wielu utalentowanych osób.
– Widzimy niezwykłe talenty nauczycieli i edukatorów. Samo posiadanie pomysłów nie wystarcza – to dopiero w konfrontacji z młodzieżą te idee nabierają realnego kształtu – dodała.
Podczas uroczystej gali w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach jury przyznało następujące nagrody:
I miejsce – nagrodę w wysokości 30 000 zł zdobyły Wioletta Bączek i Agnieszka Pudzianowska, nauczycielki SP nr 8 im. Jana Pawła II w Trzebini, za projekt: Co to jest prawda?
II miejsce – nagrodę w wysokości 20 000 zł zdobyły Anna Monika Jabłuszewska i Justyna Rudomina. Panie z biblioteki w SP nr 2 im. Jana Pawła II w Suchym Lesie, za projekt: Czwórka tytułowa, czyli biblioteczne „medialne otwarcie”.
III miejsce – nagrodę w wysokości 10 000 zł zdobyła Joanna Augustynek, nauczycielka z SP w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krakowie za projekt: Kreatywne media.
Przygotowane przez laureatów prace można obejrzeć na kanale Centrum Edukacji Medialnej w serwisie YouTube.
Ponadto równorzędne wyróżnienia w wysokości 2000 zł przyznano:
Małgorzacie Brasseaux, Jolancie Świerszczko i Iwonie Lepce, nauczycielkom IX LO im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku za projekt ’Take The News Or Leave It ‘ Cybersecurity.
Marcie Stasiowskiej, Katarzynie Kozioł-Nalepie, Katarzynie Szewczuk, Dariuszowi Knychowi, Marcie Chmielowskiej, nauczycielom Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie, za projekt: Trzy kroki do cyfrowego dobrostanu.
Ewie Kądziołce, Marcie Pyci, Małgorzacie Kałwie, Katarzynie Stępniak, Katarzynie Malepszej, Anieli Leks-Kamyszek, nauczycielkom Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Miechowie, za projekt: Cogito ergo sum, cogito et ago.
Annie Wojnarowicz-Stusowskiej, Joannie Majewskiej, Joannie Hendzel nauczycielkom Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle, za projekt Świadomy TY – Akcja Edukacja.
Katarzynie Jaworskiej, nauczycielce Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Dursztynie, za projekt: Bierzemy pająka za nogi… czyli oswajamy media.
Centrum Edukacji Medialnej to miejsce nauki o mediach, a w szczególności o tym, jak odróżniać informacje prawdziwe od fałszywych. Skupia się na rozwijaniu w Polsce edukacji medialnej, ukazywaniu sposobów walki z fake newsami i dezinformacją. Funkcjonuje w trzech obszarach: interaktywnej wystawy składającej się 10 stref edukacyjnych (historii mediów, historii radia, odsłuchu audycji, edukacyjnej, rozszerzonej rzeczywistości, wiedzy, studia Green Screen, studia nagraniowego, studia Dolby Atmos, fake newsów), strony internetowej (www.cempolska.pl) z konspektami lekcji na temat edukacji medialnej dla nauczycieli i uczniów oraz rozwijaną bazą wiedzy, specjalnych wydarzeń (tj. konferencji, szkoleń, dyskusji panelowych).