7 kwietnia wybierzemy przedstawicieli do rad gmin, rad powiatów oraz do sejmików wojewódzkich, a także wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Listy kandydatów w wyborach samorządowych mogą być zgłaszane do 4 marca, a kandydaci na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast – do 14 marca.
Andrzej Szejna, wiceminister spraw zagranicznych i wiceprzewodniczący Nowej Lewicy ma nadzieję, że motywem przewodnim kampanii będzie prezentacja konkretnych programów i rozwiązań dla lokalnych społeczności. Jak dodaje, wspólna lista partii rządzących byłaby dobrym rozwiązaniem, ale jej brak nie powinien być przeszkodą.
– Przed wyborami parlamentarnymi udało się stworzyć koalicję, która mimo braku wspólnej listy te wybory wgrała. Mimo wszystko warto było wziąć pod uwagę stworzenie wspólnej listy z partiami koalicji rządzącej. Niestety nie udało się w tej kwestii osiągnąć porozumienia i zarówno Koalicja Obywatelska, Trzecia Droga jak i Lewica będą miały osobne listy – wyjaśnia.
Zdaniem posła Artura Gierady, przewodniczącego Koalicji Obywatelskiej w regionie, rozpoczęta już kampania wyborcza będzie pełna emocji, między innymi za sprawą wątków związanych z polityką ogólnokrajową.
– Jeśli chodzi o województwo świętokrzyskie liczę na merytoryczną dyskusję o tym jak poprawić nienajlepszą sytuację regionu spowodowaną złym zarządzaniem przez przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości. Byliśmy świadkami wielu skandalicznych sytuacji, jak chociażby ta związana z uzdrowiskiem Busko-Zdrój, które powinno być jedną z wizytówek regionu, a jest fatalnie zarządzana i w opłakanej kondycji finansowej – tłumaczy.
Pytany o brak wspólnej listy wyborczej koalicji rządzącej, Artur Gierada zaznacza, że mimo iż nie doszło do porozumienia, to poza sejmikiem wojewódzkim, w wielu powiatach na listach Koalicji Obywatelskiej będą także kandydaci z Nowej Lewicy. Tak będzie na przykład w powiecie kieleckim.
Z kolei europoseł Adam Jarubas, wiceprzewodniczący Polskiego Stronnictwa Ludowego przewiduje, że podczas kampanii nie zabraknie prezentacji konkretnych rozwiązań dotyczących nowoczesnego zarządzania, będącego odpowiedzią na potrzeby mieszkańców lokalnych społeczności.
– Polskie Stronnictwo Ludowe będzie realizować taki sam format, jak to miało miejsce podczas wyborów parlamentarnych, czyli wystawi kandydatów w ramach Trzeciej Drogi. Wystawimy wspólnie z Polską 2050 kandydatów do sejmików w wielu powiatach i gminach. Wspólnie zawalczymy także o Kielce, wystawiając kandydata na prezydenta. Oczywiście ugrupowania tworzące koalicje rządzącą mają ze sobą wiele wspólnego, ale w wielu kwestiach mamy inne podejście, stąd tworzenie wspólnej listy nie jest korzystnym rozwiązaniem – uważa.
Adam Jarubas przypomina, że PSL ma znaczącą liczbę działaczy, zaangażowanych w życie lokalnych społeczności. Ugrupowanie nie chce rezygnować z możliwości przedstawienia tych osób jako kandydatów, kosztem tworzenia jednego komitetu.
– Kampania wyborcza będzie bardzo krótka, ale niezwykle intensywna – uważa z kolei poseł Rafał Kasprzyk z Polski 2050 Szymona Hołowni.
– Mam nadzieję, że będzie to kampania pozytywna, podczas której będą prezentowane dobre pomysły i rozwiązania mające usprawnić działania lokalnych samorządów. Taką kampanię chce prowadzić moje ugrupowanie, bez ataków na oponentów. Uzgodniliśmy z PSL, że to zwycięskie rozwiązanie, czyli koalicję Trzeciej Drogi będziemy wspólnie kontynuować jeśli chodzi o listę kandydatów do sejmików wojewódzkich. Brak wspólnej listy rządzących obecnie partii uważam za złe rozwiązanie, ale każde ugrupowanie decyduje za siebie i wybiera najlepsza dla siebie opcje – tłumaczy.
Poseł Anna Krupka przewodnicząca wojewódzkich struktur Prawa i Sprawiedliwości w Kielcach nie odbierała telefonu.
Wszyscy przedstawiciele ugrupowań politycznych informowali, że w ich szeregach cały czas trwa ustalanie list kandydatów.
Do 13 marca, PKW musi przyznać jednolite numery dla list tych komitetów wyborczych, które zarejestrowały listy kandydatów co najmniej w połowie okręgów w wyborach do wszystkich sejmików województw. Od 23 marca do 5 kwietnia, rozpowszechniane będą w programach publicznych nadawców radiowych i telewizyjnych nieodpłatne audycje wyborcze przygotowane przez komitety wyborcze.